måndag 4 februari 2008

where is the passion when you need it the most

Sofi Fharman, får jag fråga vad du egentligen tänkte på när du skapade tidningen Sofis mode? Du skriver att det är en dröm som äntligen gått i uppfyllelse och jag kan inte låta bli att undra över vissa saker. För det första undrar jag varför du skapar en tidning som det redan finns alldeles för många varianter av och sedan är jag så nyfiken över att få veta varför du väljer att skriva om Jennifer Anistons svåra viktkamp, varför du ställer hjärndöda frågor som "vilket smink kan du inte leva utan?" eller " hur hett är jeans med hög midja"? och varför du väljer att förstöra glädjen med mode genom att skriva om vilka trender man måste följa för att vara stilfull eller cool. För Sofi, tycker du inte att unga tjejer redan har krav på sig så att det räcker och blir över? Det finns ju en hel uppsjö av tidningar och människor som redan lär ut ditt mantra: "gör så här och så här, så blir du lika snygg som den här kändisen". Nej, jag tycker inte alls om din äckliga tidning och jag bryr mig inte om Jennifer Anistons viktproblem. Jag är nämligen alldeles för upptagen av att tänka på min egen kropp, tack vare människor som du, som tydligt visar att jag inte duger som jag är. Och det är så synd att det lätt blir så här. För jag gillar ju mode, jag tycker det är roligt med kläder. Åh, vad jag önskar att det fanns fler människor som Hanna Fridén i modevärlden. Människor som inte tar mode på så blodigt allvar, som förstår att det handlar om personlig stil och smak, att man kan leka med kläder och smink precis hur man vill utan att bry sig om några fåniga trender. Snälla Hanna, kan du inte starta en modetidning som konkurrerar ut Sofis blaska?

Äh, jag har kanske bara vaknat på fel sida idag? Nu ska jag i alla fall äta frukost framför ett avsnitt av Buffy. Jag älskar att vara ledig på måndagar.

5 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Håller med helt och fullt, fram för Fridén, bort med likriktade masskopior och ideal. Pjuh. Känns som om detta är en aldrig övergående livskamp. Att alltid bära omkring på den där högstadiekänslan av att vara lite fel och att tjejer som Sofi och Ebba är de där poppistjejerna som står på piedestalen och pekar. Nä. Det är bara att sluta läsa skiten. Och fortsätta läsa Fridén.

Ann sa...

Modette var ju en sån tidning. Jag tycker det är jättesynd att den försvann. Det finns ingen tidning just nu som jag är sugen på. Köper jag någon så är det Amelia eller Rocky. Och så prenumererar jag på Populär Historia.

tintin sa...

så jävla (ursäkta svärordet) bra skrivet.det är så tröttsamt att höra ditt och datt om kändisar och hur man får den kroppen,håret,stilen mm. håller på dig,du har stil och känsla för snygga outfits,
puss

Marie Larsson sa...

word!

nippertippa sa...

sofia: usch ja, tar denna tröttsamma kamp någonsin slut? du beskriver det så klokt också; alla dessa Sofior och Ebbor är precis som de populära tjejerna på högstadiet som såg ner på alla andra tjejer som inte var som dem. det är iaf tur att det finns människor som fröken Fridén. :)

ann: näe, de flesta tidningar suger rejält... du borde läsa amerikanska Bust, jag tror du skulle gilla den!

tintin: vad gullig du är! du är bäst och finast, glöm aldrig bort det. puss!

håll i hatten!: tack, gulliga du. och tack för att du nämnde mig i din blogg. :)