måndag 11 februari 2008

all you have to do is call my name

Tröttheten vägrar lämna min kropp, men ibland väller faktiskt vårkänslorna över mig, om så bara för en liten stund, och nu har jag och P äntligen bestämt oss för att åka till London över påskhelgen. Att resa iväg är nog precis vad jag behöver och i min kalender från Elle står det faktiskt "du behöver peppas upp, ta ledigt och res bort ett par dagar" i mitt horoskop. Bäst att lyda då, liksom. Det är nog 10 år sedan jag senast var i London, så jag tar tacksamt emot tips på vad man absolut inte får missa när man är där.

På sistone har jag tänkt en del på det här med föräldrarskap; särskilt på hur komplicerad relationen mellan mamma och dotter kan vara ibland. För det är väl oftast inte så som i Gilmore Girls, där mamman Lorelai är bästis med sin dotter Rory? Eller? Jag minns att jag tittade på en dokumentär för flera år sedan, men jag kommer inte ihåg så mycket från den eller ens vad den handlade om - det enda jag kommer ihåg är en kvinna som sade "man måste inte älska sina föräldrar, jag önskar att någon hade sagt det till mig". Och jag tänker att ja, så är det. Du måste inte älska din mamma eller din pappa, det är ok om du inte skulle göra det. Jag älskar båda mina föräldrar, men jag tycker inte alltid om att umgås med dem. Jag känner mig lätt lite utanför när jag umgås med familjen, tycker att mina föräldrar har konstiga och läskiga åsikter om vissa saker och ibland har vi verkligen inget att prata om. Särskilt min mamma har i princip krossat mitt hjärta mer än en gång med sina hårda ord, men hon har också stöttat mig ibland och jag är trots allt tacksam för att hon finns. Jag önskar bara att saker och ting inte alltid var så komplicerade, men det blir väl lätt så... Det där med relationer och familj är ju inte alltid så enkelt. Äh, nu känns det som om jag bara yrar, jag ska nog ta och äta något istället.

4 kommentarer:

tintin sa...

hej gumz. det är väl så att föräldrar vill ju bara väl men vill ju helst sina barns bästa Men jag håller med ibland blir det för mycket och man vill bara stänga av det örat. Och london över påsk låter ju hur bra som helst.Det är du värd tjejen. Hoppas vädret blir okey och att ni får några härliga dagar där.pus soch kram

Marie Larsson sa...

väldigt bra skrivet, det där med familj är inte alltid så enkelt...

Emelie sa...

åh vad roligt med london! lyxigt värre =) undrar när vi ska ses, på fredag ska jag flytta så kan inte då. men ska ni göra nåt särskilt i helgen annars? vi ska hänga me annika och hennes kille kanske vill ni hänga på? yeah "hänga", vad tufft det låter =) vi får höras iaf! ska ju inte va så svårt att ses, kram!

nippertippa sa...

tintin: jo, det är ju klart... men det gäller att vara ödmjuk för vad ens barn säger och tycker också. men visst är det svårt, det där med föräldrarskap... ja, det ska verkligen bli härligt med london! :) puss och kram.

håll i hatten!: tack! nej, det är tyvärr inte alltid så enkelt...

emelie: ja, det ska bli riktigt skoj faktiskt! :) nej just det, hoppas det går bra med flytten! och hoppas att vi kan fixa en fika någon gång, tror inte att vi kan ses till helgen. men på måndag kan vi kanske ses, om du slutar 13.30 då också? kram!