fredag 1 februari 2008

ändå dör jag vid varje steg jag tar

Så var det fredag igen, dagarna går så himla fort nu och äntligen är januari över för den här gången. Orden är fortfarande ganska svåra att finna, men det gör egentligen inte så mycket. Skrivkramp är väl normalt, right? Det får bli några listor istället, jag skrev ner några när jag åkte med tåget hem från skolan igår. Jag är nämligen lite förtjust i diverse topp 5-listor, precis som Rob i High Fidelity.

Topp 5, filmvärldens vackraste par:
♥ Jack och Ennis i Brokeback Mountain - två cowboys som blir kära i varandra. Heath Ledger tog andan ur mig i den här filmen, han förtjänade en Oscar för sin insats, och det är så ofantligt sorligt att han är död nu.
♥ Joel och Clementine i Eternal sunshine of the spotless mind - den finaste kärleksfilmen av dem alla och jag älskar, älskar filmens slutscen. Det måste vara så här äkta kärlek ser ut.
♥ River Phoenix och Keanu Reeves i My own private Idaho - River är olyckligt kär i Keanu och jag gråter i princip varje gång jag ser den här filmen, för River är så vacker att det gör ont och det är så ofantligt sorgligt att även han är död.
♥ Maria och Matthew i Trust - de är verkligen varandras motsatser, men det är så uppenbart hur mycket de älskar varandra och man får en känsla av att det är de två mot världen (en av mina absoluta favoritfilmer och det är så tragiskt att vackra Adrienne Shelly blev mördad för två år sedan)
♥ Alabama och Clarence i True Romance - ett passionerat kärlekspar som är så vackra och gulliga tillsammans

Topp 5, kvinnor som inspirerar mig:
Dusty Springfield - en sångerska med fantastisk röst och tragiskt livsöde (hon skar sig i armarna, led av ångest och levde med en flickvän som misshandlade henne), men också en kvinna med stark vilja som är värd att beundra
Sylvia Plath - om hon bara visste hur bra hon var (och fortfarande är) och vad hon skulle komma att betyda för en tjej som mig
Kathleen Hanna - min stora idol och förebild, för det finns ingen som är så cool som Kathleen (jag har för mig att jag någon gång läst att Marit Bergman sagt något i stil med "Kathleen Hanna har förmodligen räddat livet på fler kvinnor än vad mammografi har gjort" och jag kan inte göra annat än att hålla med)
Anna Jörgensdotter - hon är min litterära förebild och jag önskar att jag kunde skriva lika vackert som Anna
Annika Norlin - hon skriver fantastiska låtar som går rakt in i hjärtat och jag önskar att söta Annika var min bästis

Men egentligen skulle jag kunna skriva ner en superlång lista med coola kvinnor som inspirerar mig; det finns nämligen många jag beundrar (till exempel Dolly Parton, Jane Fonda, Fiona Apple, Kate Winslet och Kim Gordon).

Några förslag på andra listor som ni skulle vilja se?

2 kommentarer:

Marie Larsson sa...

Topp 5 varför jag (läs:du, Nippertippa) är bäst!

Kulturkoftan sa...

Bästa gråt& tröst-låtarna!