onsdag 11 juni 2008

speak the word that precedes bliss

Jag har äntligen fått tillbaka min läslust och har börjat sluka en massa böcker. Nu finns det ju ingen kurslitteratur att läsa längre, så jag kommer att vara värsta bokmalen i sommar. Den senaste tiden har jag bland annat slukat Ett tal till min systers bröllop av Linda Skugge, Invasion! av Jonas Hassen Khemiri, Smuts av Katarina Wennstam och Otrogen på öppen gata av Belinda Olsson. För tillfället läser jag Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius och är faktiskt helt tagen. Den är smått fantastisk, det finns så mycket känsla i varje ord och språket är fängslande. Läs den genast, vettja!

Annars skulle jag vilja läsa John Ajvide Lindqvists senaste bok Människohamn, den lär ju vara lika bra som hans andra mästerverk (skräck när det är som bäst!). Och så ska visst Anna Jörgensdotter komma med en ny bok nästa år, vilket gör mig galet glad. Anna är nämligen min absoluta favorit, hon är bäst. Hennes texter innehåller en sådan slags värme och närhet, som gör att jag lever mig in i hennes värld helt och hållet. Hon fängslar alltid mig. Jag önskar att jag kunde skriva som Anna, diktsamlingen Homecoming queen är min bibel (som den nostalgiker jag är) och Änglarnas syster är en favorit. Det finns förresten en mening i Änglarnas syster som har fastnat hos mig och som jag ofta tänker på: "Vi måste se varann mer, klantskallar, annars så kommer vi att gå sönder, jag lovar er, vi kommer att gå sönder av ren osynlighet!". Så himla fint! Och sant ju.

Förutom de böcker som ligger på hög här hemma och väntar på mig, så har jag skrivit ner en liten lista på vilka böcker jag skulle vilja låna på biblioteket:

* Kärlekens historia, Nicole Krauss
* Brorsan är mätt, Mirja Unge
* Förbindelse, Åsa Ericsdotter
* Hey Dolly, Amanda Svensson
* Kvicksand av Anne Swärd
* Allt, Martina Lowden

Någon annan bok som ni tycker att jag borde läsa? Please, tell me!

6 kommentarer:

Mary sa...

du har listat så fina böcker att jag inte kan komma på ett enda tips! skulle kunna vara farfar upp i graven av sasa stanisic. har tyvärr inte läst hela än, men än så länge är den underbar och jag tror att den håller hela vägen.

Anonym sa...

å, längtar också till lov och att läsa:) jenny diski är en av mina favoriter, har du läst något av henne? hennes senaste bok heter "den motvilliga" resenären.

Anonym sa...

Du kanske redan har läst Mig äger ingen av Åsa Linderborg? Jag har redan, innan halva året ens gått, utsett den till 2008:s bästa läsning. UNDERBAR, alltså den går utanpå det mesta. Jag får tårar i ögonen bara av att tänka på den, det är inte socialporr som man kan tro utan det mest ömsinta och ärliga pappaporträtt jag läst. Så. FIN.

Anonym sa...

Tack tack Jessie. Har också fått läslusten tillbaka och är i stort behov av lästips!!!
Har precis läst Människohamn. Rysligt bra.

Grattis till examen!

nippertippa sa...

mary: åh, då får jag nog kolla upp den, vi verkar ju ha ungefär samma smak. :)

m: ja, det är verkligen härligt att ha en massa tid över till läsandet. nej, jenny diski har jag inte läst. får jag se till att kolla upp!

anna-klara: nej, det har jag faktiskt inte. och jag är inte speciellt sugen på att läsa den, efter att ha läst en krönika om den av Linna Johansson... och så är jag lite sur över att Åsa bok fick så mycket uppmärksamhet att Lo Kauppis bok blev helt bortglömd (den handlar också bland annat om en alkoholiserad pappa)... men äsch, jag är kanske bara fånig och borde väl ge den en chans åtminstone...

johanna: tack, söta du. skönt att höra att Människohamn är rysligt bra. :) oj, lästips... då tycker jag att du ska läsa allt med Sara Stridsberg, Anna Jörgensdotter, Mirja Unge, Anne Swärd, Gertrud Hellbrand, Åsa Ericsdotter, Märta Tikkanen och Sylvia Plath... för att nämna några.

Anonym sa...

Tack för alla tipsen, då vet jag vilka böcker jag kan läs under regna dagar i sommar. :)