tisdag 10 juni 2008

not ready to make nice

För några veckor sedan skrev jag ett litet brev till tidningen ELLE (ja, ibland har jag för mycket fritid), men jag har inte fått något svar ännu. Trist, tycker jag. Nuförtiden finns det faktiskt inte en enda bra modetidning i det här landet, min favorit ELLE är numera mest blaskig och intetsägande. Ibland läser jag Damernas Värld och Plaza Kvinna, men gäspar mig oftast igenom läsningen och blir inte ett dugg inspirerad. Det är i alla fall tur att Bust existerar, så att jag då och då får min dos av läsglädje och inspiration. Så här såg förresten mitt brev till ELLE ut:

Hej ELLE!

Jag kan inte minnas hur många år jag har prenumererat på ELLE nu, men jag vet att det handlar om en väldigt lång tid. Och jag har alltid gillat ELLE; har alltid blivit glad när tidningen kommit med posten tillsammans med en massa tråkiga reklamblad och räkningar. På något sätt har ELLE alltid stuckit ut ur mängden av alla tjejtidningar som det ju faktiskt finns, eftersom mode och inspiration har fått stå i centrum istället för kändisar och skvaller. Det kan min stora hög med gamla nummer av ELLE intyga om; jag har svårt för att lämna över dem till pappersinsamlingen. Jag kan nämligen fortfarande bläddra i dem för att få inspiration, när min garderob till exempel känns alldeles för tråkig och alldaglig. Men nu är det något som har förändrats. Jag vet inte riktigt när det egentligen skedde, men jag kom att tänka på det häromdagen, när jag tittade på det senaste numret av ELLE (nr 6) som låg framme på soffbordet. Och jag fick ont i magen. Och jag blev ledsen av att läsa rubrikerna "Beach 2008! Kompletta guiden till din perfekta strandkropp" och "Allt om den nya bröstsprutan". Inte blev jag gladare av att läsa tidningen heller; tvärtom. Ledsamheten ville inte försvinna. Snälla, ELLE, jag behöver verkligen inte fler artiklar som spär på min kroppsångest och som får mig att vilja gråta när jag är klar med läsningen. Det räcker med alla andra tjejtidningar som redan finns och som jag försöker bannlysa från mitt hem, på grund av ångesten de ger mig. Det är så tråkigt och ledsamt att se att den enda tidningen som tidigare har inspirerat och peppat mig, nu istället börjar få mig att må ännu sämre och tro att jag inte duger som jag är...

Hälsningar Jessica

4 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande Jessie! Strålande!

Hoppas du får svar också. om än att det nästan kan förväntas bli just så blaskigt som man skeptiskt kan förvänta sej...

Hälsningar!
A

nippertippa sa...

anders: åh, tack snälla du. kul att du tycker det ju. :) återstår att se om det kommer något svar... kram!

Emma sa...

Åh, vad jag håller med dig! Bröstsprutegrejen gjorde mig rätt förbannad. Önskar att Darling kunde uppstå från det döda, vad lycklig jag skulle bli då!

nippertippa sa...

emma: åh, darling! vad jag också saknar den fantastiska tidningen. men bust är lite som darling faktiskt, även om den är amerikansk.