onsdag 20 augusti 2008

you deserve so much better in your life

För första gången, på typ hundra år, kommer jag inte att påbörja en ny termin i skolan. Det känns så himla konstigt och en aning melankoliskt. Jag har i alla dessa år identifierat mig själv som student och tyckt om att gå i skolan, även om jag känt mig skoltrött vissa perioder. Jag har trots allt tyckt om vardagsrutinen (till och med att åka tåg till skolan), att veta vad som kommer att hända, att få läsa en massa intressanta böcker och köpa fina skrivblock och färgglada pennor. Nu känns allt så himla läskigt och vuxet, jag vet inte vad som kommer att hända och det känns konstigt att jag inte kommer att träffa klasskompisarna igen efter sommaren. Skolan har alltid varit en slags trygghet för mig, men nu får jag visst identifiera mig själv som socionom istället. Och jag kan ju till och med köpa fina skrivblock och färgglada pennor fastän jag har slutat plugga.

Idag har jag läst i några av mina gamla dagböcker, det slog mig att vissa saker har blivit lättare och att jag mår bättre idag än vad jag gjorde för några år sedan. Men det slog mig också hur ensam jag har känt mig under flera års tid, att det där med vänskap alltid har varit svårt och att jag har dragit mig undan på grund av rädsla, bekvämlighet eller tvivel. Men det verkar faktiskt som om något har förändrats, det känns lite lättare nu och det är jag glad för.

3 kommentarer:

Anonym sa...

bor du i malmö? då kunde jag ha hälsat på dig i somras, var där några dar. även om jag är en relativt omodig människa, hade det varit roligt:) kram marie

Anonym sa...

det känns mycket konstigt att sluta tänka sitt liv i terminer....

nippertippa sa...

marie: ja, det gör jag. åh, det hade ju varit roligt. även om jag också kan vara lite omodig och blyg. men du verkar ju vara så bra. :) du får hojta till om du kommer hit fler gånger, helt enkelt. kram!

johanna: det är det verkligen... men man vänjer sig väl med tiden.