måndag 2 februari 2009

bara något jag skrev förra veckan

plötsligt står du där, tätt intill mig
(som om kulisserna rasat ihop) och får orden
att dansa över mina nyckelben, längs min ryggrad,
genom mitt hår och till slut som ett knytnävsslag i magen
och jag tror att det är något som går sönder just då
när köksklockan visar 19.28 och din blick vandrar
från de nya köksgardinerna till de odiskade tallrikarna
men landar aldrig i min och orden tycks ha förstenat
min kropp eftersom jag inte kan sluta stirra på klockslaget
som nu har ändrats till 19.34 och står kvar när du
lägger din nyckel på köksbordet, virar den långa
halsduken runt din hals två gånger, klappar katten
och stänger dörren efter dig när du går

och jag kommer att skriva hundratals sånger om
dina händer som hittade hemligheter längs mina kurvor,
din ryggtavla som bar på en skattkarta av fräknar
och dina läppar som smakade precis som sommaren
vid havet 1987 när jag åt jordgubbar för första gången

2 kommentarer:

Anders sa...

Äntligen! Härligt att läsa mera vackra poetriska stoff från ditt hjärtas hjärna :)

ha en fin dag nu!
Kram

nippertippa sa...

anders: tack, snälla du. vilken gullig kommentar. :) kram!