tisdag 30 september 2008

you are the queen of my world

Idag tog jag bussen till veterinären (Betty blev vaccinerad) och ångrade snabbt att jag inte hade min iPod med mig. Snett framför mig satt det nämligen en tjej som pratade i sin mobiltelefon på bred skånska (vilket fick mig att rysa ännu mer) om hur mycket hon hatar andra tjejer. ”Alltså, det är därför jag hatar brudar, jag hatar brudar så jävla mycket” var hennes exakta ord. Jag fick bita mig hårt i läppen för att kväva impulsen att gå fram till henne och örfila henne tillbaka till verkligheten. Samma sak händer (det vill säga att jag ser rött) när en tjej säger något i stil med ”tjejer snackar jämt en massa skit, då är det lättare att umgås med killar, de kör alltid med raka rör och inget skitsnack”. Alltså, att som tjej säga att man hatar andra tjejer är som att skjuta sig själv i foten (inte särskilt smart) och väldigt, väldigt sorgligt och omoget. Ni har väl hört uttrycket ”det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”? Det var Madeleine Albright, USA:s första kvinnliga utrikesminister, som en gång i tiden sa det och hon har en väldigt bra poäng. Systerskapet regerar, helt enkelt. Man kommer ju faktiskt ingen vart genom att baktala och hata varandra. That´s it.

2 kommentarer:

Fatima sa...

Kan inte hålla med mer och det tråkiga är att många av de tjejer som uttalar sig på detta sätt är feminister och har bra åsikter i övrigt. Fördomar klär ingen!

Anonym sa...

Ja, för just att yttra sådana ord är inte skitsnack i sig? Neääää´re´dåå...inte! Det är ju bara "de där" brudarna liksom som ÄR jobbiga.

"de där" - kan ju lika gärna vara invandrare. Men så länge det gäller ens eget kön så är man ju inte rasist för det. Eller hur det nu var? Puckade är "de där" nu hursomhelst, eller om de råkade vara samma kön som jag - för jaaaaag är ju nästan kille, liksom, bara det att jag saknar snopp då, så jag rääääknaas ju inte. Å tänka sej asså. Killarna vill ju liggha med mej,så jagh måste vara mycket smartare än "de där" ... fast ibland blir jag sååå jääävlaa besviken asså, då vill killarna ligga med "de där"... då ser jag svart asså! Det har de ju för faaaan ingen rätt till... Manssvin! De ska ju ligga med meeeeej....jag är ju nästan som dom, killarna alltså! *hubba hubba ... - - ... hubba bubba*