onsdag 27 maj 2009

it's the end of the world as we know it

Linna, I love you och din blogg! Du har så rätt, den här världen kan vara äckligt taskig mot kvinnor och jag blir matt och arg när jag tänker på det. Överlag är jag inne i en jobbig period just nu, jag känner mig mest äcklad av mänskligheten. Det här kan jag till exempel inte ens börja förstå. Hur kan man med gott samvete köpa griskött, bara för att det är billigt, när man vet att grisen har plågats till döds? Ärligt talat, det finns inga ursäkter för att slippa ta personligt ansvar och ja, det gäller ensamstående föräldrar också (som kanske har det lite skralare i plånboken). Den som nu känner för att lämna en kommentar i stil med "men orka bry sig om grisarna när det finns människor som svälter, lider och dör i krig eller naturkatastrofer här i världen" behöver inte göra det, utan kan istället gå och dra något gammalt över sig. För tänka sig, man kan faktiskt värna om både djur och människor samtidigt. Det är inte alls svårt, jag lovar.

Äh, jag ska nog gå och lägga mig nu. Känner mig plötsligt väldigt trött. Kanske vaknar jag upp som en mer harmonisk människa imorgon, kanske inte.

4 kommentarer:

Anders sa...

Äsch vännen! Svelands bok Bitter**ttan har du väl redan läst, så den fungerar nog inte heller. Jag säger som Gessle, eller vem det var;

Med sandaler i plast...och en glass i min mun...går jag i solen!

;-)

Ha en skön dag!
Kram

nippertippa sa...

anders: du lyckas nästan alltid med den ädla konsten att skriva kommentarer som jag inte riktigt förstår... ;)

Anders sa...

Bra! Då får du nått att fundera över - och slipper att reta dig på all världens elände och bli helförbittrad som du antydde härovan. :-)

Med sandaler i plast... etc. syftades på den gamla hederliga slagdängan som kanske vare sig du eller jag älskar. Och vad talar jag då om?
Jo! "Sommaren är kort" :-)

Det första åsyftade ett skämtsamt menat försök att hinta om Maria Svelands moderna klassiker "Bitterfittan" vars titel du i ditt sinnelag torde ha varit farligt nära att förkroppsliga ;-)

Hoppas den här fredagen varit bättre än gårdagens torsdag!

Solig helg!

PS! "It´s the end of the world as we know it" berättigar R.E.M att tävla om en plats på en komplett lista över världens 100 bästa låtar. Tycker jag. Tycker inte du? DS!

nippertippa sa...

anders: aha, då förstår jag iaf lite bättre nu... ;) men jag kommer nog alltid att vara lite bitter och reta mig på allt möjligt, ha, ha!

jupp, det är en klassiker, den där låten. och en väldigt bra sådan. kram!