måndag 25 maj 2009

if you don´t know me by now

1. Jag känner mig nästan naken utan nagellack på naglarna (även tånaglarna).
2. Jag har varit vegetarian i tio år nu.
3. Jag har haft likadan frisyr som Samantha Sprackling i Republica.
4. Böckerna Under det rosa täcket och Fittstim och tidningarna Darling och Bleck förändrade mitt liv. Tack vare dessa började jag kalla mig själv för feminist och till skillnad från Linda Skugge kommer jag aldrig att sluta kalla mig för det.
5. Jag har tre tatueringar (två stjärnor och en kvinnosymbol).
6. Jag har varit piercad i underläppen.
7. Jag har fått en novell publicerad i Mitt Livs Novell en gång i tiden.
8. Jag kan, på allvar, inte vissla. Jag har försökt, men det går bara inte.
9. Jag har sett New Kids On The Block live.
10. Jag är en kattmänniska och kan inte tänka mig ett liv utan en katt.
11. Jag har ganska svårt för att bli arg.
12. Jag skulle vilja gå till ett medium och bli spådd.
13. Om jag och min kille skaffar barn vill jag föda med planerat kejsarsnitt.
14. På tal om barn har jag redan listat ut vad jag vill att mina framtida barn ska heta (Astrid, Ester, Sixten, Kerstin eller Arvid).
15. Jag har gått ur Svenska kyrkan.
16. Jag tycker att franska är det vackraste språket som finns.
17. När jag var liten hade jag lite svårt för att uttala ord och namn rätt och hittade därför på egna uttal. Jag kallade till exempel Pernilla Wahlgren för Pernilla Havregryn och vår granne Erling för Ling-Ling.
18. Jag har varit krönikör på Kristianstadsbladet och ibland fick jag brev från någon som hette Karl-Erik, han tyckte att jag spred feministisk propaganda.
19. Efter gymnasiet flyttade jag till Motala för att gå på folkhögskola i ett år.
20. Jag har suttit på en buss och gråtit hejdlöst, utan att någon har reagerat.
21. En gång dansade jag och några kompisar på borden på en pub i Krakow.
22. Jag har varit allra högst upp i frihetsgudinnan i New York.
23. Jag har snart varit arbetslös i ett år.
24. Jag har bott i Växjö och där träffade jag mitt livs kärlek.
25. Jag har skrivit en B-uppsats i filmvetenskap. Då skrev jag en feministisk filmanalys om Pretty in Pink.
26. Jag tycker att Buffy the vampire slayer är världens bästa tv-serie.
27. Min mamma blev vansinnig när jag färgade håret kolsvart för första gången (dagen innan jag skulle börja på gymnasiet). Idag förstår hon inte riktigt varför hon blev så arg.
28. Jag har opererat bort ena äggstocken och äggledaren på grund av en cysta.
29. Jag började samla på Hello Kitty-saker långt innan den söta katten blev så himla populär, på den tiden var det svårt att hitta sådana saker.
30. När jag var yngre hade jag många brevvänner världen över. Jag brevväxlade bland annat med en amerikansk fånge.
31. Jag skulle verkligen vilja vara duktig på att sy, sjunga, rita och spela piano.
32. Jag är en obotlig tidsoptimist.
33. Om man tittar noga ser man fortfarande bleka ärr på mina armar från min självdestruktiva period.
34. Jag älskar att bada i badkar, men jag äger tyvärr inget badkar.
35. Jag har läst några av mina dikter i radion.
36. När jag var liten drömde jag i flera år om läskiga varelser som bodde i vår källare, men en natt drömde jag att pappa mördade varelserna och då upphörde drömmarna.
37. I min bokhylla trängs främst böcker skrivna av kvinnor, av någon anledning. Anna Jörgensdotter är min stora favorit.
38. Jag har väldigt dåligt lokalsinne och är bra på att gå vilse.
39. Jag är grymt duktig på att baka, men är ganska värdelös på att laga mat.
40. Jag tycker om att köpa presenter och att slå in dem fint.
41. Jag har alltid avundats min systers vackra sommarfräknar.
42. Jag har haft ett tandsmycke i form av en stjärna.
43. Jag älskar det mesta med 80-talet; musiken, filmerna, tv-serierna och till och med kläderna.
44. Jag ser fram emot att få se Britney Spears live i Köpenhamn i sommar.
45. När jag var yngre hade jag krokiga och för många tänder, så jag fick dra ut fyra stycken och sedan hade jag tandställning i flera år.
46. Jag blir smått provocerad av särskrivning.
47. Johnny Depp är, enligt mig, världens vackraste man.
48. Jag kan alla texter på Håkan Hellströms debutalbum Känn ingen sorg för mig Göteborg utantill.
49. Jag önskar att jag var naturligt rödhårig, med blek hy och många fräknar. Rödhåriga kvinnor är det vackraste som finns.
50. På tal om rödhåriga kvinnor höll jag på att börja gråta när Lindsay Lohan blonderade sitt röda hår.
51. Jag har aldrig varit på Gotland eller Öland, vilket jag skäms lite över. Men jag vill åka dit!
52. Jag följer över 50 bloggar dagligen.
53. Jag måste dricka kaffe varje dag.
54. Jag har spelat in en kortfilm om min vän Maria som fick barn när hon var 22 år. Den heter Mamma, pappa, barn.
55. Jag skulle vilja gifta mig en vacker dag, men inte i kyrkan.
56. Jag vill att låten Into my arms med Nick Cave ska spelas på mitt framtida bröllop.
57. Jag har alltid haft svårt för matte och är urdålig på huvudräkning.
58. Jag kommer förmodligen aldrig att flytta till ett hus. Jag trivs bäst i lägenhet, även om jag har vuxit upp i en villa.
59. En gång vann jag en skrivtävling på Lunarstorm, då vann jag bland annat en iPod.
60. Jag hade bara ett MVG när jag gick ut gymnasiet och det var i svenska.
61. Jag önskar att jag var bättre på att ta tag i saker och ting, istället för att skjuta upp allting till morgondagen.
62. Jag har inte tränat på flera år, vilket tyvärr också märks. Jag MÅSTE sätta igång igen.
63. Jag fyller 30 år i sommar och tycker att det känns lite jobbigt att bli äldre. Men det är väl bättre att bli äldre än att inte existera alls, som min mamma brukar säga.
64. Jag älskar att shoppa kläder, väskor och accessoarer.
65. Men jag tycker inte att det är så kul att shoppa skor.
66. Jag äter alldeles för mycket godis och har alltid varit en godisråtta.
67. Den senaste boken jag läste var Lunar Park av Bret Easton Ellis och nästa som står på tur är Hon älskade av Helena Henschen.
68. Jag skulle kunna tänka mig att bo i New York ett tag, jag älskar den staden!
69. Jag tycker att det är viktigt att vara trevlig och att visa hänsyn gentemot andra människor.
70. Jag förstår mig inte på ohyfsade människor.
71. En gång blev jag erbjuden 1000 kr för att äta kött, men jag vägrade.
72. Jag tycker att alla borde se filmerna Eternal Sunshine of the Spotless Mind och Trust.
73. Jag har haft en del one night stands, men det är inget jag rekommenderar.
74. Jag har för närvarande en liten crush på Love Antell.
75. Jag tycker att det är äckligt med falafel.
76. Jag tycker att Johnny Cash var mycket coolare och bättre än Elvis Presley.
77. Jag duschar nästan aldrig på morgonen. Jag gör det på kvällen istället.
78. Jag älskar att sjunga karaoke, fastän jag är tondöv.
79. Jag tycker att det är kul att skrämma människor jag känner.
80. Jag har börjat tycka att Bruce Springsteen är ganska bra.
81. Jag säger oftast ”kuken” när jag svär.
82. Jag brukar inte ha något tålamod när jag ska lära mig något nytt.
83. Jag vågar inte visa mig offentligt utan att ha sminkat mig först.
84. Jag anser att Ricky Gervais är världens roligaste man.
85. När jag gick på gymnasiet avgudade jag Broder Daniel och jag brukade limma fast små plaststjärnor under mina ögon.
86. Jag har alltid varit en bokmal. När jag var yngre brukade jag till och med läsa när jag borstade tänderna.
87. Jag spelar alldeles för mycket betapet under dagarna.
88. Jag börjar tröttna på att skriva den här listan nu…
89. Men jag hoppas att det inte är lika tröttsamt att läsa den.
90. Jag skulle bli glad om fler kommenterade här i bloggen, det är ju så kul att läsa era kommentarer.
91. Jag stör mig lite på människor som stannar upp för att läsa löpsedlarna.
92. Min stora skräck är att tappa tänderna. Dessutom är jag sjukt rädd för spindlar.
93. Jag var sen med att sluta leka med Barbie.
94. Jag kan vara väldigt blyg av mig, vilket ibland leder till att andra människor uppfattar mig som lite dryg. Men det är jag inte.
95. Jag älskar att cykla fort.
96. Jag går väldigt fort också.
97. Nästa år ska jag vara brudtärna för andra gången i mitt liv och det ser jag verkligen fram emot.
98. Jag är ganska skrockfull av mig. Jag kan till exempel inte gå under en stege.
99. Jag är mörkrädd och måste sova med en lampa tänd om jag sover ensam.
100. Nu måste jag skriva en massa jobbansökningar, så det var ju tur att listan tog slut här.

7 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Jag älskar också att cykla fort. Och mitt barn, om jag får något, ska också heta Arvid. De kan bli brevvänner tycker jag.

Linda sa...

wow! Vad kul att läsa! Jag minns gamla dagar då vi var små och lekte med barbie och allt var det var och alla hemliga lekar! :)

lisa sa...

tyckte om att läsa dina svar, det var mycket jag inte visste. och mycket jag också tycker/känner. <3

Fatima sa...

Vilken rolig lista att läsa! Denna idé kanske jag snor, men det är tveksamt om jag lyckas komma på 100 saker om mig själv.

Jag går också fort och gillar namnet Astrid :) och har tyvärr också bleka ärr på armarna.

Anders sa...

Ouj!

Det var mycket informativt det!
är det tänkt att man borde svara upp emot det kanske...?

:-)

nippertippa sa...

sofia: åh, vad fint. det är klart att de ska vara brevvänner!

linda: ha, ha! ja, man har många fina minnen och tur är ju det. :)

lisa: det var fint att höra, kära du. <3

fatima: ja, gör det! det skulle jag vilja läsa. jag trodde också att det skulle bli svårt med 100 saker, men det är lättare än vad man tror (även om det tar sin lilla tid).

<3!

anders: ha, ha! du gör som du vill. :)

maria sa...

roligt lista indeed :)kände igen mig på många, många punkter, bland annat:

9. Jag har sett New Kids On The Block live.
12. Jag skulle vilja gå till ett medium och bli spådd.
18. Jag har varit krönikör på Kristianstadsbladet och ibland fick jag brev från någon som hette Karl-Erik, han tyckte att jag spred feministisk propaganda. (fast jag fick brev från en man som nog hette gräntz eller nått i efternamn som var snuskig :P)
38. Jag har väldigt dåligt lokalsinne och är bra på att gå vilse.
43. Jag älskar det mesta med 80-talet; musiken, filmerna, tv-serierna och till och med kläderna.
46. Jag blir smått provocerad av särskrivning.
52. Jag följer över 50 bloggar dagligen.
57. Jag har alltid haft svårt för matte och är urdålig på huvudräkning.
58. Jag kommer förmodligen aldrig att flytta till ett hus. Jag trivs bäst i lägenhet, även om jag har vuxit upp i en villa.
62. Jag har inte tränat på flera år, vilket tyvärr också märks. Jag MÅSTE sätta igång igen.
64. Jag älskar att shoppa kläder, väskor och accessoarer.
66. Jag äter alldeles för mycket godis och har alltid varit en godisråtta.
68. Jag skulle kunna tänka mig att bo i New York ett tag, jag älskar den staden!
69. Jag tycker att det är viktigt att vara trevlig och att visa hänsyn gentemot andra människor.
70. Jag förstår mig inte på ohyfsade människor.
71. En gång blev jag erbjuden 1000 kr för att äta kött, men jag vägrade.
82. Jag brukar inte ha något tålamod när jag ska lära mig något nytt.
83. Jag vågar inte visa mig offentligt utan att ha sminkat mig först.

som sagt, väldigt roligt och tänkvärt att läsa. hemskt det där med att sitta och gråta hejdlöst på en buss och ingen som reagerar
:(

kram på dig!