lördag 8 mars 2008

you are the queen of my world

För exakt två år sedan skrev jag så här: Idag är det internationella kvinnodagen och jag lyssnar för tillfället på Leila K och dansar glatt. Det finns så många kvinnor som jag beundrar - för att de är smarta, coola och modiga. All kärlek till mina medsystrar idag. Vi borde bli bättre på att tycka om oss själva och på att vara stolta över varandra. Nu har det blivit den 8:e mars igen, idag lyssnar jag på Dixie Chicks och tänker samma sak som för två år sedan. Men jag blir sjukt irriterad om någon gratulerar mig idag. Jag tycker nämligen att det är fånigt och korkat att gratulera en kvinna på internationella kvinnodagen, då förstår man nog inte riktigt anledningen till varför den här dagen existerar.

Idag ska jag spendera min dag tillsammans med en av mina idoler, Märta Tikkanen, eftersom jag läser hennes bok Män kan inte våldtas. Jag tycker att alla borde läsa den; hennes språk är fantastiskt och hon är så ofantligt tuff och cool. Här kommer ett litet stycke ur boken:

"Han tycker att nån ska vara hemma, eftersom han inte är det. Hon tycker att eftersom han inte är det kan han inte heller fodra att hon ska vara det. Han tycker att det är onödigt att hon sliter ut sej eftersom han kan försörja henne. Hon tycker att han inte har en aning om vad han talar om"

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag är stolt över dig, söta. för att du alltid är så klok och står för så bra saker. <3

nippertippa sa...

lisa: åh, söta du! vad du gör mig glad. och du är en inspirationskälla för mig, jag tycker att du är bäst. pöss!