torsdag 30 april 2009

that emotion runs as deep as flesh

Kära blogg, jag har inte glömt bort dig, orden har bara gått lite vilse. Men nej, du kommer inte att . Jag har bara varit lite upptagen den senaste veckan med att twittra, fixa en jobbintervju till ett spännande sommarjobb, fika med de finaste vännerna som finns, läsa i Lunar Park, få glädjefnatt över att Britney Spears spelar i Köpenhamn i juli, fundera på att börja banta, titta på The City, shoppa en fin röd- och vitprickig klänning och skriva jobbansökningar.

Dessutom har jag tänkt en hel del på hur svårt det är att känna sig nöjd. Med sig själv, menar jag. Jag tänker alldeles för mycket på hur missnöjd jag är med min kropp och förlåt om jag ältar det mycket, men det är svårt att koppla ifrån och jag dagdrömmer faktiskt konstant om en platt mage. Blir man någonsin nöjd? Jag har ju aldrig varit särskilt nöjd, hur jag än har sett ut. Det är som om det är inprogammerat i skallen att man inte får nöja sig. Förra veckan fick jag senaste numret av Plaza Kvinna med posten (en julklapp från mamma, ursäktar jag mig med) där Frida Boisen lyriskt berättade att hon lyckats gå från storlek 40 till 36 tack vare GI och det dåliga samvetet kickade igång direkt. Nej, man får visst inte vara en storlek 40/42 eller större och vara nöjd med det, det är visst bättre att banta ner sig till storlek 36. Och dessutom måste man lära sig hur man bör klä sig för att dölja alla skavanker, man ska ju skämmas för sina tjocka överarmar och bilringar. Jag blir så frustrerad av att alltid tänka på min kropp, att alltid tänka på att jag har en tjock mage och en stor rumpa. Jag vill vara nöjd, men kommer jag någonsin att bli det?

5 kommentarer:

maria sa...

*vinkar* heeeej! :D
har saknat dina blogginläggg jättemycket!

låter spännande med sommarjobbet, berätta gärna mer hur det går :)

sen är jag beredd att skriva under på det där med att vara nöjd. hur jäkla svårt det är!
dina tankar skulle kunna vara mina, rakt av.

hoppas solen lyser på dig, fina!

lisa sa...

jag vet hur svårt det är att vara nöjd med sig själv, och jag blir så jäkla arg av sådana där tidningar.
det är bara så otroligt fel med ideal som säger att man "ska" banta för att duga.
när ska det sluta?

i mina ögon är du otroligt söt, precis som du är!
kram!

Anders sa...

Sluta läsa de där skittidningarna då!!

1. De får dig att må dåligt.

2. Genom att läsa dem, oavsett du gör det gratis eller betalar för dem, så håller du dem under armarna och befäster dem deras makt äver ditt eget liv såväl som dina medsystrars och bröders liv.

Kom igen - Bränn tidningarna!

Mvh
Anders

nippertippa sa...

maria: åh, har du det? du är för go, du. :) har fortfarande inte hört något om sommarjobbet, så det blir nog inget... hoppas du har det bra, kram!

lisa: tack, fina du. och jag tycker att du är söt precis som du är! kram.

anders: ja, om det vore så lätt. jag är ju intresserad av mode och vill läsa om det. men jag får väl helt enkelt hoppa över de där artiklarna om hur man gör för att bli mer kvinnlig. dessutom är det inte bara tidningarna som är boven i dramat.

Anders sa...

Kan rekomendera dig Ungt Tant och Ung Farbror för lite modebloggande, sådär lagom!

http://ungtant.blogspot.com/
(hennes farbrorspojkvän hittar du hos henne)