måndag 6 april 2009

your heart is hard as a stone

Tack för era fina och kloka kommentarer till förra inlägget. Många gånger känns det som om folk har tröttnat på att diskutera det här med ideal, så det är skönt att veta att det finns fler som reagerar och blir upprörda över hur det ser ut i klädbutikerna. Det existerar, som sagt, inte något sunt och varierat ideal idag. Det känns ju till exempel så himla sjukt att en normalviktig 8-åring måste ha plusstorleken i barnjeans på H&M, eftersom midjan på de "normala" jeansen med rätt benlängd är för smal. Jag har nu fått svar från Anna-Karin Wårfors, som är pressansvarig på Gina Tricot. Hon skrev först att hon skulle prata med ansvarig inköpare för jeans för att få mer information kring hur storleksfördelningen och efterfrågan på jeans ser ut och därefter återkomma till mig. Hon skrev också att Gina Tricot vill skapa mode som ska vara tillgängligt för många och att de önskar kunder som mår bra i deras kläder. Efter det skickade jag ett nytt mail till henne:

"Jag tänkte bara berätta att jag nu dessutom har varit och mätt jeansen i storlek 23 på Gina Tricot. Därefter gick till barnavdelningen inne på H&M och mätte deras barnbyxor. Det visade sig att jeansen som ni säljer motsvarar barnjeansen i storlek 134 – som är för barn i 8- och 9 årsåldern – inne på H&M. Hur ser ni på detta? Är det tänkt att ni ska sälja dessa jeans till barn? Vem riktar ni er till? Hur ser medelåldern ut hos de som handlar på Gina Tricot?

Jag tycker att det är beklagligt och sorgligt att ni säljer jeans som är små att de passar barn i 8- och 9 årsåldern tillsammans med jeans i andra storlekar. Jag tycker också att det är skamligt att ni inte har större utbud i era butiker, då det är svårt att hitta större storlekar än 31 i jeans och 42 i andra kläder. Om det är tänkt att ni ska sälja jeans i storlek 23 till barn tycker jag att ni bör göra en tydlig markering att det handlar om just barnjeans. Som det ser ut nu får ni tonårstjejer att tro att det är möjligt för en vuxen, frisk människa att bära ett par jeans med en lika smal midja som ett par barnbyxor.
Jag menar inte att ni ska plocka bort jeansen i storlek 23, jag vill bara att ni ska ta ert ansvar. Bredda ert sortiment och låt inte tonårstjejerna må dåligt över det faktum att de inte kan bära jeans i en storlek som säljs till 8- och 9 åringar i andra butiker."

Idag fick jag ett nytt mail från Anna-Karin Wårfors: "Vi tycker det är bra att kunna erbjuda jeans till både större och mindre tjejer och vi lägger absolut ingen värdering i vilken storlek som våra kunder köper utan ambitionen är att göra jeans som passar många kunder, stora som små". Hon skrev också att genomsnittsåldern ligger på 27 år och att den stora volymen gällande efterfrågan ligger på jeansen i de större storlekarna (vilka dessa storlekar är skrev hon dock inte). Hon skrev ingenting om hur Gina Tricot ser på det faktum att de säljer jeans i en storlek som motsvarar barnjeans och det verkar ju som om det är meningen att dessa ska säljas till unga tjejer. Det är klart att det ska finnas jeans till korta och smala tjejer också, men jag känner mig bara så uppgiven när jag tänker på det här. Genomsnittsåldern för de som handlar på Gina Tricot ligger på 27 år och de säljer jeans som storleksmässigt motsvarar barnjeansen inne på H&M. Det känns ju bara så himla sorgligt.

5 kommentarer:

Marie Larsson sa...

Bra jobbat Jessica! Upp till kamp! Det fattar ju vem som helst att det här är helt sjukt! Varför ska de som har stl 44 behöva gå till tjockisavdelningen o skämmas medan de som har stl 23 i jeans ska räknas till normalstorlekarna?? Sjukt är vad det är!

Ska det finns så stor variation nedåt i storlekarna så ska det även finnas uppåt!

maria sa...

det var jag som var anonym i förra inläggets kommentarer, bara så du vet ;)

och jag tycker det är sååå bra att du ger dig in helhjärtat och inte ger dig i den här rätt så känsliga diskusssionen där egentligen ingenting verkar hända! brabrabra.

och kram! ;)

lisa sa...

håller med tidigare talare!
tack för att du kämpar, du är min idol!

nippertippa sa...

åh, tack för peppen, ert stöd och era fina ord. det gör mig så galet glad, ska ni veta. ni är bäst!

Anonym sa...

Så du anser att det är rättvist att smala människor måste gå till barnavdelningen för att kunna handla sina kläder!? Så j*vla diskriminerande! Du skulle säkert själv tycka att det skulle vara svin kul om det var du själv som var smal och inte kunde gå upp i vikt, att behöva gå till barnavdelningen och bara kunna köpa fjantiga tröjor med fula tryck på!!?? Tänk dig för nästa gång innan du börjar diskutera saker du inte har en aning om!