tisdag 31 mars 2009

it´s not easy to be human

Igår skickade jag iväg ett mail till pressansvarige på Gina Tricot:

"Det är väl tyvärr ingen nyhet att det råder sjuka skönhetsideal. Varje dag blir jag påmind om att jag måste anstränga mig för att duga. Jag måste framhäva min kvinnlighet med diverse attribut och allra helst ska jag vara smal och bära trendiga kläder. Jag försöker att inte tänka så mycket på det för att slippa bli galen, men förra veckan upptäckte jag något som förvånade mig och som gjorde mig väldigt illa till mods. Under en shoppingrunda gled jag in på Gina Tricot och fann där ett par jeans som såg ut att ha hamnat helt fel. Storleken på jeansen var 23 och såg ut att passa en femåring. Möjligtvis skulle någon som är svårt sjuk i anorexia få på sig dessa jeans, men det är tveksamt. Det finns i vilket fall som helst ingen möjlighet för en vuxen, frisk kvinna att bära ett par jeans i storlek 23. Jag har inte ens hört talas om en sådan liten storlek innan, jag trodde att storlek 25 var den minsta jeansstorleken.

Finns det verkligen en stark efterfrågan och försäljning på jeans i storlek 23? Jag tvivlar faktiskt på det och då kan man ju undra varför de finns till försäljning i affärer som Gina Tricot? För att man, som kvinna, bör eftersträva att vara lika smal som en femåring? Varför vill ni på Gina Tricot i så fall indoktrinera ett sådant ideal? Jag förstår verkligen inte. Och jag känner mig så maktlös när jag tänker på det här. Jag tänker på alla tonårstjejer som köper sina kläder på Gina Tricot. Alla dessa fina och söta tjejer som mår dåligt för att de inte kan ha storlek 23 eller 25 (som Linda Skugge och Engla har) i jeans och därför inbillar sig att de är tjocka.

Är ni på Gina Tricot medvetna om att ni bidrar till psykisk ohälsa bland unga tjejer när ni säljer kläder som är så små i storleken att de ser ut att höra hemma på barnavdelningen? Har ni inte något ansvar gentemot era kunder eller bryr ni helt enkelt inte om det? Ni vill kanske hellre se att unga tjejer svälter sig, så att det kan köpa era minimala jeans i storlek 23? Ni kanske anser att pengar är viktigare än ansvar? Jag vill gärna ha en förklaring, tack."

Jag har ännu inte fått något svar och jag tvivlar på att jag kommer att få det också. Dock mailade jag även Hanna Fridén om det och hon svarade snabbt. Hon höll inte riktigt med mig, hon skrev "Att det finns små storlekar innebär inte att man uppmanar till folk att banta ner sig till dem, det innebär att folk av alla storlekar ska kunna ha kläder" och "Idealdebatten ska inte handla om att plocka bort vissa människors möjlighet att klä sig. Idealdebatten ska handla om att framföra ett sunt och varierat ideal". Jag förstår hennes poäng, men jag har ändå svårt att förstå det sunda i ett par jeans med storlek 23. Och tyvärr finns det inte kläder för alla storlekar ute i de vanliga klädbutikerna, då det oftast finns gränser för hur stor man får vara. Det är till exempel väldigt ovanligt med kläder i större storlekar än 42 i en Gina Tricot-butik. Och när vi nu ändå pratar jeans, så får man visst inte ha större storlek än 31 där. Jag är positiv till ett stort utbud av storlekar i klädbutikerna, men om det ska säljas jeans i storlek 23 borde det banne mig finnas jeans upp till storlek 33 också. Ett sunt och varierat ideal? Det existerar tyvärr inte idag.

14 kommentarer:

lisa sa...

åh, så himla bra skrivet!
you go girl!

jag brukar bli fruktansvärt frustrerad och arg när jag inte hittar kläder i min storlek i andra affärer än indiska.
det är verkligen sjukt att det inte finns fina kläder att välja bland om man är större än storlek 42.

Anonym sa...

håller med. jäkla bra skrivet!

om det ska vara på det ena hållet (storlek 23 ska det vara på det andra såsom storlek 42, 44 osv)

kram!

Fatima sa...

Bra bra bra ! JAg kan också köpa motiveringen om att det ska finnas kläder för alla kroppar till viss del. Men som du själv påpekar så gäller detta bara åt ett håll. Jag har själv varit med om att be om en större storlek och blivit nekad eftersom "Din storlek är den största". Jag har vanligtvis storlek 40 på byxor och kjolar. Sjukt!

Hoppas du får svar!

Hanna Fridén sa...

Hej! För det första så vill jag bara säga att du gärna hade fått säga till innan du citerade, eller citerade resten av brevet.

För er andra!

Gina Tricot är en butik som många barnfamiljer går till, en av få billiga alternativ för en unge som inte längre vill gå runt i oformliga barnkläder. Men barn i den åldern har trots allt väldigt liten storlek. Om man går efter kontorstid till Gina Tricot är det inte ovanligt att finna en mamma där med sina två döttrar som ska ha kläder. Jeans, en klänning, eller vad som helst.

När man tar bort de små storlekarna tar man bort en av de billiga alternativen för barnfamiljer, och det kan jag inte se som rätt överhuvudtaget.

Att det finns små storlekar i klädbutiker hör inte till idealdebatten, i min mening. Och när jag var en liten plutt så var jag själv glad över att det fanns andra alternativ än H&Ms barnavdelning, och dessa var storlek pytteliten bland tonårskläderna.

Vad vi inte bör göra i idealdebatten är att förbjuda unga tjejer att klä sig. Det är missriktat.

nippertippa sa...

lisa: tack, fina du. ja, det är dessutom så dumt att man blir förpassad till speciella avdelningar i diverse klädbutiker om man har en större storlek än 42. utbudet på dessa avdelningar är inget att hurra för heller.

anonym: ja, jag tycker också det. större utbud vore bättre.

fatima: ja, om det ska finnas storlek 23 i jeans borde det som sagt finnas storlekar upp till minst 33 också i affärer som gina tricot. oj, att storlek 40 skulle vara den högsta storleken i vissa affärer är ju bara så himla sorgligt.

hanna: förlåt för att jag inte frågade dig först, det borde jag ha gjort. jag tycker att du har en väldigt bra poäng, jag tänkte inte så mycket på barnfamiljerna som handlar på gina tricot. jag tänker som sagt främst på tonårstjejerna som mår dåligt av att eftersträva ett visst ideal och som blir stressade av att se så små storlekar som 23 i jeans. det bästa vore helt enkelt om det fanns ett större utbud i butikerna, så att det människor som inte är storlek 36 eller 38 behöver må dåligt när de ska handla kläder.

Jossan sa...

kläder till barnfamiljer?? ska barn klä sig vuxet helt plöstligt?? det är ju hur sjukt som helst ju.. det är kläder till ungdomar/vuxna. kolla på stilen. barn kläder finns det gott om affärer och billiga också. så att komma o säga att det är till barn, är ett dåligt argument!

Hanna Fridén sa...

Jossan: Det är enbart jeansen som är väldigt små storlekar, och jeans har barn från bebisåldern och uppåt. Jag hade jeans när jag gick på dagis, bland annat. Bra kläder som man kan leka i sandlådan med utan att de går sönder. Så jo, att jeansstorlekarna är i stort utbud ÄR ett argument.

I övrigt. När jag var liten så kunde jag inte ha barnkläderna för att jag var för lång. Om det inte hade funnits i andra butiker så skulle jag ha fått ha alldeles för stora eller alldeles för små kläder. Tro mig, de behövs faktiskt. Och dessutom, mina tjejkompisar som är strax över 150 behöver också väldigt små kläder. Jag som i övrigt har haft storlek 32 (xxs) och 24 i jeans för rätt nyligen sedan vet att det är sjukt svårt att hitta kläder i de storlekarna, så de små kläderna är knappast överrepresenterade heller.

Jag anser att man ska bekämpa det skadliga idealet på andra vis än att förbjuda kläder för folk som behöver dem. Trots allt, om man bekämpar det dåliga idealet, varför skulle det då vara jobbigt att se en mindre storlek på galgen bredvid?

ak sa...

Då kan ju barnfamiljerna handla sina jeans på Gina då, så kanske H&M:s barnjeans kan utgå ifrån en _normal_ barnkropp istället för en supersmal.

Om ni har tid: ta en titt på barnavdelningen där, jeansen, och hur långa benen är i förhållande till midjemåttet. Den som säger att Bratz förmedlar ett orealistiskt ideal har tydligen inte spanat in dagens lågstadietjejer (OBS: ironi). När min normalviktiga åttaåring ska ha jeans får vi köpa plusstorleken för de "normala" med rätt benlängd kan hon inte stänga.

Tack för att du orkar Jessie, jag gör det tyvärr för sällan.

Jossan sa...

när jag var liten visste jag inte ens namnet på dessa klädkedjor som det finns idag! jag fick barnkläder med barn tryck på som var anpssat till just barn. om det är små stolekar i en affär ja då är detju till den målsgruppen..generllt sätt. vuxna går ju inte o köper stora barnkläder. utandag finns alltid. men det jessy vill ha sagt även jag, är att idealen är så sjuka. små barn ska klä sig utmanande sminka sig tidigt. alla dessa klädbrancher skapar press och tryck till dessa barn/ungdomar som inte förstår bättre! och att ha den så låg storlek gör inte saken bättre. barn ska ha barnkläder o vice versa. barn ska inte ha märkeskläder eller vuxna kläder. det är osmakligt när man ser barn ha såna klädre. stckars barn som aldrig får vara barn... i detta samhälle...

Ann sa...

Men! Jag som alltid brukar hålla med Hanna, nu förstår jag inte hennes ståndpunkt alls. Varför börja snacka om barnkläder när det handlar om att kläder oftast finns i strl 34-42. Om man nu ska införa strl 32, som t ex HM gjort, varför inte införa strl 44, 46 etc på de vanliga avdelningarna? Folk blir ju faktiskt bara större, inte mindre. Sedan att det finns folk som är smala och som inte hittar kläder är säkert ett problem, för dem. Men det betyder inte att det är ett mindre problem att folk som är större än 42 har svårt att hitta kläder. Jag har själv ganska normal vikt och oftast strl 38-40, men på H&M kan jag aldrig någonsin ha 38 nuförtiden. Då undrar jag hur alla de som är större än jag får göra? Big is Beautiful är faktiskt inte så roligt om man bara är en normal 42:a...

Anders sa...

Bra gjort!

En reflektiv fråga:

När blev det "kvinnligt" att vara smal? När det typiskt kvinnliga rent faktiskt i så fall snarare torde vara att ha proportienellt bredare höfter etc än män?

Mvh Anders

Anonym sa...

Åhhh så arg jag blir!! hur kan folk vara så himla själviska och klaga att det finns för dåligt utbud av dem större storlekarna när dem i själva verket har massa kläder att välja mellan. Tillskillnad för OSS små som knappt kan hitta kläder på svenska marknaden som passar! Man pratar hela tiden om stora storlekar, om dem tas bort så uppfattas det direkt som diskriminering men vad är det då för oss samla!!! som inte kan hitta kläder i nästan ingen butik? bara för små storlekar som 32 slutar tillverkas, för att man inte vill uppmana folk att bli så smala.. Är det någon som nåonsin har tänk på dem som faktiskt är smala naturligt? och äter mer än dem flesta andra men inte går upp i vikt för det. Hur kul skulle ni andra tycka att det är att äga endast 2 par jeans för det inte går att få tag på mindre jeans i sverige, skulle ni tycka att det är kul? hur skulle ni känna er om marknaden ändrades och affärena endast sålde size zero och plus size, guud va kul det skulle vara för er att gå och shoppa då va?

Det sista jag vill säga: SLUTA klaga och diskriminera smala vi har inte gjort er "normala" något ni ska klaga på! Det går ju inte direkt att äta någon medicin för att ämnesomsätningen ska sluta jobba så fort som den gör!

Anonym sa...

Nu vart jag faktiskt ledsen. Jag är en frisk människa, lite underviktig men inte anorektisk, jag är bara född såhär. Min kropp mår toppen och det kan läkare skriva under på. Ska då inte vi som är så smala få handla jeans eller? bara för att andra kan ta illa upp av små storlekarna, sjukt..

Anonym sa...

Håller med den senaste kommentaren till 100. Jag har varit liten ända sedan jag var barn, jag är lite underviktig (eller ja, jag behöver gå upp 1 kilo så räknas jag inte som det längre) men jag är fullt frisk och jag mår jättebra. :)