söndag 16 november 2008

i'm wishing, Lord, that i was stoned

Jag försöker verkligen ha ett öppet sinne och så där, men ibland känner jag mig faktiskt som ett livs levande frågetecken. Och hur mycket jag än försöker förstå meningar som "livet är inte rättvist men Gud är god" och "Gud är meningen i mitt liv och jag behöver ingen annan mening", så går det bara inte, och jag förstår inte riktigt hur så många människor kan svälja dessa resonemang med huller och hår. Och varför låter man sig styras av Guds ord (Bibeln alltså), bara för att man någon gång i framtiden vill hamna i himlen? Är det inte bättre att leva livet fullt ut, med allt vad det innebär? Varför skulle man vara en bättre människa bara för att man inte har sex innan man gifter sig, inte dricker alkohol och inte svär? Jag vill i alla fall inte ligga på min dödsbädd och ångra allt jag inte gjort, jag ångrar mycket hellre saker som jag har gjort (till exempel one night stands eller att ha testat droger). Då vet jag att jag har levt ett häftigt liv.Livet är till för att levas och borde inte vara en lång väntan på att få komma till himlen och paradiset. Men som jag har förstått det, så betyder Gud olika saker för troende människor och för många är väl tron helt enkelt bara någon slags trygghet och det är väl skönt för dem. Själv har jag dock gått ur svenska kyrkan och meningen i mitt liv är kärleken till andra människor, inte till någon abstrakt låtsasfigur.

Nu är jag hungrig och har lågt blodsocker, så det får väl vara färdigflummat för den här gången. It´s pizzatime! Bloggrubriken är förresten ett citat från en låt med Johnny Cash och man kan ju lugnt påstå att han var en supercool snubbe som visste hur man skulle ta tillvara på livet.

Och på tal om Gud, förresten, så tycker jag fortfarande att det Sandra skrev i sin blogg i våras är bland det smartaste jag någonsin läst: "Jag tror inte på Gud. Jag tror inte på ödet. Jag tror inte på ett liv efter detta och jag tror inte att vårt liv redan är utstakat för oss. Jag tror på driftighet, mod och att ta hand om det liv man har och göra det så vackert man bara kan".

5 kommentarer:

Fatima sa...

Som religonslärare (ja, snart iallafall) så kliar det i fingrarna att skriva en bra och välformulerad kommentar då jag tycker att du har en orättvis och ensidig bild av Gud, kristna och religion. Ditt resonemang är så förenklat och låter mycket som om du, liksom många andra, egentligen inte vet så mycket om religion. Återkommer när jag hittat orden.

ps. Själv är jag inte speciellt religiös ds.

nippertippa sa...

fatima: det är svårt att skriva något bra blogginlägg också som täcker allt jag vill ha sagt om saken, men jag känner mig ganska påläst om saken ändå. men det är ju så när man kritiserar något som har med religion att göra; man blir anklagad för att ha en ensidig bild av saken (och att många troende också har en ensidig bild av saken verkar liksom inte spela någon roll). men äh, det är klart att man får tro på Gud om man vill. jag är bara lite trött på att så många sväljer allt en del kristna människor säger med huller och hår och sedan kallar det för insiktsfullt. man ska kunna kritisera både kristna människor som icke kristna människor och reflektera över vad som egentligen sägs. men oj, nu känner jag att jag flummar iväg igen... hoppas att det går att förstå något ändå.

nippertippa sa...

för att förtydliga lite: jag kan förstå att det i första stycket av inlägget låter som om jag har en ensidig bild av kristna, men jag vet såklart att det finns kristna som inte lever strikt efter Biblens ord (där det står att man inte ska ha sex utanför äktenskapet, tex).
det jag alltså har svårt för att förstå är kristna människor som lever efter Bibelns ord, som säger att man måste leva på ett visst sätt för att kunna komma till paradiset när man dör.

Fatima sa...

Jag tror egentligen att du och jag tycker ungefär samma sak. Men vi uttrycker oss olika. Eller så tycker vi olika, och det är ju också okej. Jag skulle kunna prata om religion i timmar. Så intressant! Kan vara allt mellan helt fantastiskt och jättehemskt.

nippertippa sa...

fatima: ja, det är sant. det hade varit kul och intressant att sitta och diskutera lite, det blir ju inte lika bra när man gör det via internet... :)