tisdag 7 september 2010

våren kommer alltid att tillhöra dig

körsbärsträden stod i full blom när du kom med våren,
jag kunde höra svalorna sjunga ditt namn
(som om de väntat på dig)

och våren kommer alltid att tillhöra dig, lillebror
jag kommer alltid att bära dig högt där ingen
någonsin kan riva ner det vi har byggt upp
och jag kommer alltid att berätta sagorna du vill höra
om allt det fina som får ett tonårshjärta att sjunga
(en lapp med spretiga kärleksord i din jeansficka,
en hand som dröjer sig kvar lite för länge på din hud)
och om allt det svåra som får ett fågelhjärta att picka
(tankarna som känns för tunga att bära,
modet som inte vill visa sig när man behöver)

och jag kommer att berätta om alla de stunder
då hon varit där som en påminnelse om att det fina
går att spara och det jobbiga har ett slut;
en storasyster med luktsuddigummin i ryggsäcken,
stjärnor i smilgroparna och hemligheter under fräknarna
som lär dig hur man bygger en koja under skrivbordet,
som visar dig hur man gungar till molnen och tillbaka
eller hur man ristar in hjärtan på bänken bakom Konsum
och som på något sätt alltid kommer att finnas
där bredvid dig, tillsammans med våren
och allt som tillhör dig, lillebror


©

till älskade Gustav, min blivande gudson.

3 kommentarer:

Jowsie sa...

fint skrivet, min författare. <3

malin sa...

vackert!

nippertippa sa...

awww, tack, josie och malin! <3