fredag 27 januari 2012

och ja, jag hatar verkligen ordet tuttchock

Jag började den här fredagen med att RASA. Jag läste nämligen Markus Larssons recension av Lana Del Reys skiva, som han kallar för flickpop. Jag visste inte att det finns en genre som heter flickpop? Jag undrar vad det är för skillnad på flickpop och pop? Markus Larsson passar också på att recensera Lana Del Reys utseende; "Och i dag är läpparna så stora att de skulle behöva en egen advokat". Alltså... WTF?! Det här fick mig att tänka på en annan recension, den där när Jens Ganman recenserade Liv Strömquists bok OCH utseende. "Men när hon ska posera för det obligatoriska författarporträttet på bokens ”inner sleeve” så finns också det obligatoriska kåtsuget i blicken där. Liv vill vara snygg, även hon." Jag förstår inte hur Jens Ganman kan få behålla sitt jobb som journalist och recensent.

Jag kom dessutom att tänka på Chics tuttchock. Chic är ju inte tidningen som är direkt känd för sin sunda kvinnosyn, men jag blev förvånad över hur illa dold den sunkiga kvinnosynen var den här gången. Chic blev så chockade av att se några djupa urringningar på Guldbaggegalan att de bad sina läsare rösta på vilken tuttchock som var "värst". Nej Charlotte, det är inte vitsigt att be sina läsare betygsätta kända kvinnors tuttar, det är äckligt.

Varför detta ständiga behov av att prata om kroppar? Att förminska kvinnor och reducera dem till en kropp? Jag är så trött på att alltid behöva tänka på min kropp, på hur den ser ut och på hur den BORDE se ut. Men det går ju inte att smita, jag blir påmind varje gång jag tittar på TV, läser en tidning, lyssnar på radio eller handlar. Snälla, kan vi inte bestämma att 2012 blir året då vi slutar prata om kroppar? Jag vill inte se fler "så här ser riktiga kroppar ut"-reportage, jag vill inte läsa om Angelina Jolies dieter, jag vill inte lära mig hur man klär sig utifrån vilken kroppstyp man har, jag vill inte läsa fler hyllningstal till kurvorna, jag vill inte se bilder på Britney Spears celluliter. Jag och min kropp vill bli lämnade ifred, tack!

This tuttchock is for you, Charlotte Flinkenberg.
Men det går tyvärr inte att rösta på den.


13 kommentarer:

Klara sa...

Hon har alltid haft sunkig människosyn, men såhär lågt tyckte jag inte ens att Flinkenberg kunde sjunka. Hon skrev ju en bok också, efter sin viktnedgång som handlade om att alla tjocka åt smågodis och var lata. (För det var tydligen hon och det vet ju alla att om en smal som varit tjock uttalar sig SÅ VET DEN VAD DEN PRATAR OM.) Ursäkta, rasade visst även jag. Men fy faan vad dåligt. Jag hade min tuttchock för två år sen för jag blev så irri på en gubbe som tyck,te det var lämpligt att påpeka att jag hade för urringat.

Zahra sa...

Det är så fult att försöka komma undan med "vi skrev det ju det glimten i ögat. Skojade ju!!". Så där säger alla mobbare också, det är bara på skoj!

Fifi sa...

Bra rasat, bra skrivet!
Minns nån gång under tonåren när Flikenberg var chefred för Frida och under en intervju sa att hon vill att tidningen ska vara som en storasyster, och jag tänkte bara att vem fan vill ha en storasyster som säger att du aldrig duger som du är?!

Ann sa...

Åh, det är så typiskt! Det där skriver Camilla Thulin om jättefint i sin bok "Stil" som jag bloggade om. Alltså, älskar Camilla Thulin!! Hon skriver att alla män hon någonsin stylat har fått höra från sina mammor att dom är störst, bäst, vackrast, smartast osv så dom har världens självförtroende. Däremot kvinnor som hon får i uppdrag att styla har alla påpekat nåt fel med sitt utseende, oavsett hur dom ser ut. De har fostrats in i en kultur där det är fult att tycka man är fin som kvinna och har ständigt fått se sina mammor hitta fel på sig själva osv. ALLTSÅ!!! Blir så upprörd, även på detta att folk rasar numera så fort man kallar sig feminist, som Hanna H skrev om. Tänkte idag på hur fint det var när Fittstim kom och några år efter det när ALLA jag kände var feminister. Alltså verkligen ALLA.

Emelie sa...

Bra skrivit som vanligt JJ! Beundrar alla som orkar rasa, ibland blir jag bara så himla trött och uppgiven... Folk alltså :((

sandralinnea sa...

"Jag är så trött på att alltid behöva tänka på min kropp, på hur den ser ut och på hur den BORDE se ut. Men det går ju inte att smita, jag blir påmind varje gång jag tittar på TV, läser en tidning, lyssnar på radio eller handlar."

Amen! Jag är så himla glad för att du fortsätter att ifrågasätta.

Anonym sa...

Suck. Har ni ens läst recensionen eller boken? Ni tycker inte att Ganmans sätt att lägga upp recensionen har likheter med idolen Liv's sätt att lägga upp sina historier? Slump? Jag tror inte det. Jag är också kvinna & är feminist (något annat vore självutplånande) och jag ser faktiskt inte det fruktansvärt hemska i det han skrivit. Inte är det hemskare än Skugges recension av Ranelid?
Visst fasiken får Liv också ha kåtsug (eller hur man nu ser det) i blick å vilja vara snygg, visst fasiken får Ganman skriva sådär- klart han får. Sen är reaktionerna efteråt minst lika intressanta, tycker jag. Intressanta & hemska. Har läst en del nu om hur han ska dödas, förbjudas, hur han är ful ful ful, säkert knarkar, hoppas han dör.. (!!!!) OSV... Hur står detta i proportion till hans lilla inlägg? Vad ÄR det för slags människor som skriver inlägg på Galago egentligen? Galningar? / Qvinna som tycker att det är nog nu.

Tears and Pearls sa...

BRA skrivet! :D

nippertippa sa...

klara: inte konstigt att man rasar, liksom! :((

zahra: ja, eller hur! så himla dålig förklaring från charlottes sida.

fifi: tack snälla! ja, det har du verkligen rätt i. snacka om vilken kass storasyster. :((

ann: ja, men precis! det du skriver har jag också tänkt jättemycket på sista tiden, jag kommer säkert att skriva mer om det... det känns så himla sorgligt.

emelie: tack, söta du! jag blir också trött och uppgiven, men också så himla ARG. :((

sandralinnea: tack snälla, vad glad jag blir!

anonym: vad Linda Skugge skrev för några år sedan har med saken att göra, eller hur det kan kan göra det ok för Ganman att kalla Strömquist kåt, har jag väldigt svårt för att förstå.

och om du tycker att recensionen liknar det man brukar se i Strömquists böcker kan det kanske bero på att Strömquist är en skicklig samhällskritiker, som applicerar begrepp/uttryck/tekniker som hela tiden används av män gentemot kvinnor, för att framföra en poäng.

tyvärr verkar det finnas galningar överallt. Ganman är inte den första som får kommentarer som inte har med saken att göra. det gör det inte mer ok, men just nu upprörs jag mer av hans "lilla" inlägg (som jag inte tycker är lika oskyldig som du tycker) än vilka kommentarer han fått på den. vilket också var meningen med min text.

tears and pearls: tack, kära du!

Anonym sa...

Ni kanske skulle ta och lyfta blicken lite! Istället för att hänga upp sig på tuttchock, kåtsug och annat krims krams så kan ni ju se de verkliga problemen. Svält i afrika, krig, naturkatastrofer och verkligt kvinnoförtryck i andra delar av världen. Men som vanligt lever ni i er egen lilla bubbla av "stora, hemska problem". Inse hur bra ni har det! Och nej, världen blir inte en bättre plats att leva i för att Sverige skulle sluta använda ordet tuttchock.

nippertippa sa...

anonym: men jag kan väl engagera mig i båda sakerna? det ena utesluter inte det andra. och bara för att saker och ting är bättre här, än i länder där krig och svält råder, betyder det inte att det står bra till här med jämställdheten. jag kan börja känna mig tacksam när jag får samma lön för samma arbete som en man, men fram tills dess kommer jag att "hänga upp" mig på "krimskrams" som kroppsfixering och härskartekniker. för ja, jag tror att världen blir en bättre plats att leva i om fler "hänger upp" sig på detta "krimskrams".

Red sa...

Så jävla bra skrivet! Och så jävla rätt.

nippertippa sa...

Red: tack snälla, kul att du tycker det!