måndag 2 januari 2012

liv i luckorna, del 2

Jag hann tyvärr inte skriva klart den resterande delen av julkalendern innan nyår, så den kommer nu istället.

15. Berätta om en av dina favoritböcker.
Det finns så många böcker jag älskar. Jag älskar allt som Anna Jörgensdotter, Sylvia Plath och Sara Stridsberg skriver, de berör mig alltid med sina ord. Men en bok som jag vill lyfta fram, och som har skakat om mig, är Lo Kauppis Bergsprängardottern som exploderade. Dessutom tycker jag att alla borde läsa Märta Tikkanens Män kan inte våldtas, den är fantastisk.

16. Berätta om hur du var när du var liten.
Jag var nyfiken och ganska orädd, tror jag. Jag ville undersöka saker och hade en mycket livlig fantasi. Jag upptäckte tidigt att jag tyckte om att få andra att skratta, jag lärde mig roliga historier från Kalle Anka och spelade ofta dummare än vad jag egentligen var för att få skratt. Jag vet inte riktigt när det hände, men jag blev sedan väldigt blyg och tyst av mig.

17. Berätta om hur en perfekt dag ser ut för dig.
Jag tänker genast på den där dagen i somras, när jag och familjen hängde på Liseberg. Solen sken, jag åkte karuseller med mina syskonbarn som åkte karuseller för första gången, vi åt god mat och glass, jag hade inte en sekund över till att tänka på allt det jobbiga. Himla fint.
















18. Berätta om en plats du absolut vill besöka innan du dör.
Jag vill uppleva Tokyo, jag vill se New York fler gånger, jag vill upptäcka Mexiko. Bland annat.

19. Berätta om en vän som bor långt bort.
Jag träffade min vän Lina för tio (!) år sedan, när vi gick i samma klass på folkhögskolan i Växjö. Hon bor nu i Oskarshamn och det var alldeles för länge sedan vi sågs. Även om vi inte ses eller hörs så ofta, så är jag väldigt tacksam över att vi har behållt kontakten och att ha henne som vän. Hon är omtänksam, klok och väldigt rolig.

20. Berätta om vad du önskar dig i julklapp.
Jag önskade mig och fick så fina saker i julklapp! Kaninlampan, presentkort på en make up-kurs på The Make Up Store, brödpåse från Stelton, böcker, fotoram från Lisbeth Dahl, m.m.

21. Berätta om någon som du älskar.
Tyra och Gustav, mina älskade syskonbarn, mina ögonstenar. Som är det finaste jag har, som gör det lite mjukare i kanterna, som fyller min bröstkorg med sockerdricka när de skrattar. Som jag faktiskt skulle kunna dö för vilken dag som helst. <3
















22. Berätta om något som du är beroende av.
Tv-serier (främst Buffy), godis, kattgos, nagellack, väskor och kramar från Tyra och Gustav.

23. Berätta om ditt bästa julminne.
När jag var liten och vi julfirade med alla kusiner och deras familjer. När mosters man drog igång dansen runt julgranen och körde en långdans genom hela huset, upp i alla sängar.

24. Berätta om fem fina saker som hände under decembermånaden.
1. Jag flyttade äntligen till världens mysigaste lilla etta, MIN etta. 2. Julfesten med världens bästa vänner. 3. Jag fick så fina julklappar. 4. Nyårsfesten med världens bästa vänner. 5. Min pappa fyllde 60 år och bjöd på en spa-vistelse med massage, pool-häng och god mat.

2 kommentarer:

Lina sa...

Vad gullig du är! :-) Tänk att det är 10 år sen folkhögskolan! Håller absolut med om att Malmö och Oskarshamn borde flyttas närmare varann. Vi borde boka in ett nytt datum. Skulle vara kul att träffas och att se din lägenhet! Kanske göra Malmö osäkert (om det kan bli mer osäkert)? Kram på dig!!

nippertippa sa...

lina: ja, tänk att tiden kan gå så himla fort..! jag hoppas verkligen att vi kan ses i år, nu var det ju alldeles för länge sedan. jag ska kanske ha någon tjejfest snart, hoppas att du vill komma då. vi kan ju höras av. ta hand om dig, kära du. kramar!