måndag 26 december 2011

liv i luckorna, del 1

Bättre sent än aldrig, nu öppnar jag luckorna i julkalendern. Här kommer första delen.

1. Berätta om dig själv.
Feminist, Buffy-fantast, 70-talist, romantiker, socionom, lillasyster, dotter, moster, vän, matte och bloggare med författardrömmar. Som tycker om high school-filmer, klänningar, 80-talet, tv-serier, katter, böcker, nagellack, tatueringar, prickigt och Ryan Gosling.














2. Berätta om staden som du bor i.
Malmö, den blåsiga gangsterstaden. Som jag har bott i under fem års tid, snart sex, och som känns som hemma. För att man har nära till allt, för att det känns som en liten storstad. För att det finns fina cafeér, restauranger och affärer.

3. Berätta om din bästa vän.
Jag tycker faktiskt lite synd om alla som inte har Emelie i sitt liv. För att hon är den finaste vännen man kan ha. Vi kan vara oss själva i varandras sällskap, ingen förstår mig som hon och ingen kan få mig att skratta som hon.



4. Berätta om en person som du beundrar.
Det finns många som jag beundrar. För deras mod, driv eller kreativitet. Men den första jag kommer att tänka på är Kathleen Hanna, som var med och startade riot grrrl-rörelsen och bildade Bikini Kill och sedan Le Tigre. Hon blev min idol i samma veva som jag läste Under det rosa täcket och Fittstim och då jag började kalla mig själv för feminist. Jag började även beundra Linna Johansson då, som skrev fanzinet Bleck och var med i Fittstim. Jag beundrar Linna för hennes briljans och klokhet och jag älskar allt hon skriver.

5. Berätta om vem du var för ett år sedan.
Jag var stressad, trött, orkelös och ständigt sjuk. Jag kände mig otillräcklig som flickvän, kollega, vän, syster, moster, dotter. Och jag började längta. Efter att få känna två hjärtan slå i min kropp.

6. Berätta om bloggarna du läser.
Jag har följt många bloggare under flera års tid, t ex Linna, Alex, Anna-Klara, Sofia, Emma och Fatima. Jag har fått vara med under graviditeter, bröllop, seperationer och dödsfall och de känns som mina vänner, trots att vi aldrig har träffats. Jag tycker om att läsa om allt det där vardagliga, jag tycker om när en bloggare vågar visa det där privata. Jag har slutat läsa bloggar i stil med niotillfem och Elsa Billgren, eftersom jag tröttnar på att bara läsa om cupcakes, skira klänningar, vindar och vargar. Andra bloggare jag tycker väldigt mycket om är Katta Kvack, Fifi, Annika Marklund, Jenny, Frida Gro, Johanna, Mirijam, Joanna och Karin. Och mina vänner Emelie och Annika, såklart.

7. Berätta om ett av dina favoritfotografier.


Det här är Emelie med sin fina Algot. Jag gillar fotot, även om man inte ser deras ansikten. Det blev fint med Emelies naglar, som matchar Algots kläder.

8. Berätta om ett av dina favoritplagg.
Jag klär mig bara i klänningar, jag äger inte ens ett par byxor längre. Här på bilden kan man skymta en av mina favoriter från Twist & Tango som jag nästan bodde i hela sommaren.



9. Berätta om en av dina favoritlåtar.
Alldeles för många, för att jag ska kunna välja ut bara en. Här kan man lyssna på några av mina favoritlåtar.

10. Berätta om vad som finns i din väska.

iPhone + lurar, rosa plånbok, nycklar, läppglans och lite smink, tuggummi.

11. Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut.

Jag vill skriva mer. Blogg, krönikor, bok. Jag vill jobba med ungdomar, t ex som kurator på en ungdomsmottagning. Jag vill träffa någon som gör mig knäsvag, som vill gifta sig och skaffa barn med mig. Jag vill se mer av världen.

12. Berätta om någon som du saknar.
Farmor och hennes skratt, hennes handskrivna brev. Mormor och hennes hårda kramar. Någon att ligga tätt intill under kalla vinternätter och ljumma sommarnätter, som viskar kärleksord i mitt öra och som fångar mig varje gång jag faller.

5 kommentarer:

Fifi sa...

Och jag tycker om dig och din blogg <3

Förresten, vad hände med hela riot grrrlgrejen? Come back snart eller?

Alex sa...

Tack snälla för länken! Kram

Kulturkoftan sa...

Tack bästa du!

nippertippa sa...

fifi: åh, gulle du! <3 ja, det borde verkligen bli en come back på det. det hade behövts.

A.M.O: var så lite så, kram!

koftan: tack själv, kära du. för fin läsning och för att du delar med dig. <3

Emelie sa...

<3!