tisdag 13 maj 2008

it doesn't seem so worth it right now

Jag är inte särskilt förtjust i sommaren, den ligger faktiskt i botten på mina lista över favoritårstiderna (även om jag ändå tycker om när ljuset kommer). Jag skulle allra helst vilja ha höst eller vår året om, även om det är just de årstiderna som nästintill har försvunnit nu, på grund av klimatförändringarna. Det känns ju som om det aldrig riktigt blir vår eller höst, sommaren tycks komma så fort vintern är över och vice versa. I sommar ska jag i alla fall inte sommarjobba för första gången på typ hundra år och det ska bli så skönt att slippa hemtjänsten. Jag ska kanske läsa en sommarkurs, men annars ska jag söka jobb, läsa böcker och lata mig. Om tre veckor blir jag arbetslös och jag har ännu inte blivit kallad till en enda arbetsintervju, vilket gör mig lite nervös. Men jag orkar inte oroa mig, jag försöker istället inbilla mig att jag förtjänar att vara ledig en sommar (men jag känner mig allt lite skyldig som inte vill sommarjobba, jag är uppvuxen med att man måste tjäna pengar under sommaren och jag har gjort det sedan högstadiet, men nej... nu är det väl dags för en välförtjänt paus). Och jag och P ska åka till Kroatien någon gång i sommar, för även om jag inte är så förtjust i den svenska sommaren, så ligger jag gärna på en utländsk strand och latar mig i några veckor. Aaah, det är precis vad jag behöver och längtar efter just nu.

På tal om sommar, förresten, så är det något som stör mig varje år. Nämligen att alla tjejtidningar alltid publicerar fåniga artiklar om hur man får lena sommarben, vilken rakhyvel som är bäst att raka benen med, hur man fixar sommarfina fötter och hur man målar tånaglarna. Alltså, varför samma sak år efter år, sommar efter sommar? Är det inte att skriva läsaren på näsan? För hur svårt kan det vara att förstå hur man målar sina tånaglar eller att benen blir lenare med hjälp av lite bodylotion? Och varför måste man bry sig, förresten? Varför tas det för givet att alla tjejer rakar sina ben och målar sina tånaglar om somrarna? Plötsligt känner jag hur tröttheten sköljer över mig...

4 kommentarer:

Anonym sa...

alltid trevligt med nya inlägg på din blogg - en av de få i den långa långa listan under favoriter jag dagligen kollar!

/A

Anonym sa...

håller med dig, det är verkligen tröttsamt med sådana artiklar.
ibland känns det som att sådana tidningar inte alls förstår att de skapar komplex och ångest för många unga med det där idealet och det är väldigt sorgligt...

men annars tycker jag om sommaren, det är nog mest för att jag blir så glad av grönska och sol. :)

Fatima sa...

Men resten av sommaren då? Uteserveringar, picknikar, bad, grillkvällar, ljumma sommarnätter, ett häftigt sommarregn och doften av sommarskinn. I min drömvärld skulle sommaren vara från April till sista September, de andra årstiderna kunde nöja sig med att dela på resten.

Tidningarnas tips om lena ben och hur jag tappar fem kilo till midsommar kan jag däremot stå över.

nippertippa sa...

anders: åh, tack snälla du. tyvärr är jag inte så bra på att skriva nuförtiden... men det är iaf kul att höra att du läser. ska försöka bättre mig. kram!

lisa: ja, jag förstår det verkligen inte... jag tycker om sol och grönska till en viss gräns, det är så jobbigt när det blir alldeles för varmt och man svettas... :/

fatima: mmm, det är väl ok. och nuförtiden är det ju nästan sommar från april till september. tycker inte om när det blir för varmt...