tisdag 8 mars 2011

den åttonde mars

Jag blev på dåligt humör när jag loggade in på Facebook och såg att en gammal klasskompis fått en blomma, med ett kort där det stod "grattis på kvinnodagen!". Alltså... *dör* Nej, den här dagen existerar inte för att man ska fira den med blommor och blad. P3 Populär valde att spela låtar med enbart kvinnliga artister, badhuset i Malmö har en tjejkväll med spa, osv. Som om det eller en sketen blomma kan kompensera för det faktum att jag får sämre vård och lägre lön, bara för att jag inte har någon snopp... Den här dagen existerar ju faktiskt för att uppmärksamma ojämställdheten runt om i världen. Precis som Linna tycker jag därför att det är ett måste att läsa Aftonbladets granskning om mäns våld mot kvinnor. Efter det inser man att det inte finns så mycket att fira idag.


Här kan man förresten läsa vad jag skrev om internationella kvinnodagen förra året. Och här kan man läsa min debattartikel om feminism, som publicerades på Afonbladet för ett år sedan.

Inga kommentarer: