torsdag 20 augusti 2009

men jag kommer inte på någon bra rubrik

Här kommer några bra tips:
* Boka in nästa onsdag i kalendern, då börjar SVT äntligen sända True Blood. Som jag har väntat.
* Boka även in nästa fredag, då släpps äntligen Anna Jörgensdotters nya bok Bergets döttrar. Som jag har längtat.
* Läs det här och det här om hur lyxen har fått enorma proportioner. Jag blir mörkrädd av människors slit-och-slängmentalitet. Jag förstår inte varför man måste köpa ny mobiltelefon en gång om året eller varför man måste ha typ sju uppsättningar av ett par gummistövlar i olika färger. Anna-Klara är verkligen klok som en bok.
* Hanna Fridén skriver klokt om den farliga myten om att tjejer inte skulle kunna stötta varandra. Jag är less på att höra att tjejer bara snackar skit om varandra, medan killar hjälper och stöttar varandra. Jag tror inte ett dugg på det. Dessutom måste man som tjej kunna kritisera någon annan tjej utan att bli kallad för kvinnohatare. Det är ju precis så som Hanna skriver; killar blir inte anklagade för att vara manshatare när de kritiserar en annan kille.
* Lyckligtivs är det inte bara jag som får ont i magen och känner obehag av att en hel hög med vuxna människor har bestämt sig för att det är okej att mobba en 16-årig tjej. Läs det här av Rebecca (men läs inte kommentarerna, då känner man mest för att börja gråta) och det här av Frida. Jag skulle förmodligen aldrig klara av att vara en vilsen tonårstjej idag, hatet på internet gör mig helt utmattad.
* Frida skriver också bra om hur sjukt det är att Katrin Zytomierska smutskastar Marie Plosjö, som i flera intervjuer har berättat att hon blivit våldtagen. Jag kan inte ens beskriva hur lågt jag tycker att det är. Katrin verkar vara så mån om att bli älskad av det motsatta könet att hon använder sig av (manliga) härskartekniker gentemot andra kvinnor. Det är tragiskt att hon inte inser vilken skada hon gör med sin unkna kvinnosyn.

Sedan måste jag bara skriva några rader om hur snygg jag tycker att Whitney Port är. Hon är min främsta stilförebild just nu (även om jag aldrig skulle kunna komma undan med en magtröja), jag gillar att det påminner väldigt mycket om 90-talet. Jag hoppas förresten att nästa säsong av The City börjar sändas snart.

3 kommentarer:

Anders sa...

Kan rekomendera dig Johanna Sjödins blogg!
http://johannasjodin.blogg.se/

ak sa...

Gud vad spännande att få höra sen vad du tycker om True blood! Blir lite nervös faktiskt. He he.

nippertippa sa...

Anders: tack, men inte riktigt min kopp av té, tror jag.

A-K: ha, ha, jag gillade det första avsnittet väldigt mycket! såklart. ser verkligen fram emot att följa serien. :)