lördag 27 december 2008

dagens lilla tips

Ni bara måste köpa senaste numret av tidningen Bang! Det är nämligen ett sådan himla bra nummer, med en massa fantastiska och intressanta texter som handlar om den kvinnliga skammen. Katarina Wennstam skriver om hur kvinnor förväntas vara rädda hela tiden och om den där skulden som läggs på kvinnor som blir utsatta för brott, Teresa Axner skriver om sin kärlek till Dolly Parton och Maria Nilson skriver om bit lit (vampyrromaner innehållandes mycket sex). Det här och det här om "kvinneri" av Mattias Pettersson var också vansinnigt intressant att läsa. Seså, spring iväg och köp tidningen nu!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bit lit! Jag ÄLSKAR det, äntligen har jag ett namn för det. Underbart!

Jag ska göra som du säger och köpa/läsa.

nippertippa sa...

ak: ja, det är verkligen ett fyndigt namn på den genren. :) jag är sugen på att läsa några sådan böcker, har du några bra tips?

Anonym sa...

Jag läser Sookie Stackhouse-serien nu och kan rekommendera dem, de har det mesta man kan begära av genren. Sen så visst, det är ingen storslagen litteratur vi talar om, inget som kommer vara obligatorisk läsning för skolkids om 20 år men å andra sidan är det kanske inte det man är ute efter heller när man knarkar vampböcker? :)

Twilightserien läser jag visserligen men jag tycker att den är FÖR lättsmält. Very Mitt livs novell, vilket visserligen är en liknelse som kan användas med ömhet och nostalgi, men i det här fallet tänker jag nog mest på hur böckerna lyckas vara totalt squeaky clean och översvallande liderliga på en och samma gång.

Har du några tips? Ja, inte nödvändigtvis ur den här genren, själv har jag än så länge bara doppat tårna i den så att säga. Men jag är inne i en läsläsläsperiod, sådär som man blir ibland...