tisdag 26 juni 2012

man måste genom skam, man måste genom drömmar

Det är när jag tappar räkningen över hur många nätter i rad jag somnar gråtandes eller när jag inte längre kan gå upp ur sängen, klä mig, äta frukost utan att bli yr av hjärtklappning och sömnbrist eller när jag gråter ner i kaffekoppen och skakar av dåligt samvete över att jag åter igen inte kan gå utanför dörren, ta mig till jobbet. Som jag börjar tänka det kan inte vara meningen att man ska må så härOch så kommer det en torsdag då jag sitter mitt emot en läkare med vänliga ögon och pratar om ett års ångest som samlats i min bröstkorg och om jobbet som tycks kväva mig och om livet som inte blivit som det var tänkt. I samtal nära gråt står det i läkarintyget och jag som alltid behållit gråten för mig själv, aldrig visat min sorg, försöker förklara för mamma när hon frågar varför har du inte sagt något? att jag inte visste hur. Att jag trodde att jag kunde vänta ut det, för alla har hela tiden sagt säger att det kommer att bli bättre.

Men jag väntar fortfarande. Och så tänker jag på min mormor och min moster, hur jag saknar dem och hur jag skulle vilja fråga dem om de också kände sig vilsna när ångesten rev i deras bröstkorgar. Det finns så mycket som aldrig fick bli sagt. Och så läser jag ur Sylvia Plaths dagböcker och känner trots allt ett slags lugn; jag har insett. Att jag behöver hjälp med att reda ut allt det där trassliga i min bröstkorg. Att jag samtidigt vill fortsätta vänta på att det ska bli bättre, jag vill inte ge upp.


16 kommentarer:

Anonym sa...

<3 i massor
kramar i massor / Maria

Mirijam sa...

åh hjärtat! så himla bra och modigt att ta tag i hur man mår. ibland blir det bättre med tiden, ibland inte, det är inte konstigare än så. hör av dig om du vill ses någon dag och ta en kaffe eller öl eller behöver en axel att fulgråta mot!

<3

appelpaj sa...

bra av dig att se dig som så viktigt. du behöver hjälp, för så ska man inte behöva må. inte alls!

och bra att våga visa hur du mår. låt dig gråta, låt dig ha ångest allt det dumma. det är så den kommer ut ur kroppen. min upplevelse är sådan i alla fall. man måste gå genom den.

kram.

Zahra sa...

<3

malin sa...

kram!

Katta Kvack sa...

Men åh vännen! Kramar i massor till dig!

Hanna sa...

Vad dom (ovan) sa.

Kramar.

Mary sa...

Hjärta! <3

Kulturkoftan sa...

Åh, vad bra du är. Bra att du orkar be om hjälp! Jag tror på dig, alltid.

Colombialiv sa...

Kram!

minahistorier sa...

starkt att be om hjälp. kram!

Jossan - Heart Skipped A Beat sa...

Vi känner inte varandra men jag skulle vilja ge dig en styrkekram iallafall. Jag vet inte om det är någon tröst men...du är inte ensam om att ha sådana känslor. Kan verkligen relatera.

P sa...

Vinden kommer vända, den gör ju alltid tillslut även när det verkligen inte känns som att det är möjligt. Kram på dig!

nippertippa sa...

Åh, är ni bäst eller är ni bäst?! Jag har definitivt världens finaste bloggläsare. TUSEN TACK för alla fina och kloka ord och alla varma kramar. Jag sparar på allt det fina och plockar fram när jag behöver. Kärlek i massor till er! <3 <3 <3

sandralinnea sa...

Jag vill bara lämna en stor kram till dig, så: KRAM!

Anonym sa...

När jag läser detta får jag tårar i ögonen, för jag känner igen mig så väl. Själv fick jag ladda i veckor innan jag vågade ringa en terapeut, och när jag väl gjorde det hörde hon knappt vad jag sade eftersom jag storbölade. Men nu när du har tagit steget och vågat be om hjälp, så har du gjort det allra svåraste.

Kram på dig och hoppas att du mår bättre snart.