söndag 17 oktober 2010

darling, we´re the young ones

På tal om det där med barn; ibland känns det nästan som om de flesta är bättre än mig på att vara vuxna. Trots att jag är över trettio och har ett arbete som myndighetsperson. Men jag har inget fint middagsbord, jag samlar inte på Iittala-ljusstakar, jag har inte ett nyrenoverat och vitt hem med fotoväggar och noga utvalda kuddar eller en ständigt välfylld kyl och frys, jag har en TJOCK-TV, jag är inte intresserad av blommor och har aldrig haft några orkidéer, jag är inte ens förlovad och det är tveksamt om jag någonsin kommer att äga en bil. Jag trivs bäst i Converse-skor och färgglatt nagellack, jag är urdålig på att laga mat, jag är inte alls intresserad av heminredning och jag är dålig på att ta tag i saker som behöver fixas (jag och P har till exempel bott i den här lägenheten i två år och har fortfarande inte fixat gamla tavelhål och dylikt, han är inte heller särskilt händig av sig).

Men samtidigt är det väl det som är tjusningen med att vara vuxen? Att kunna bestämma själv hur man vill ha det, hur man vill vara. Och jag trivs ju faktiskt ganska bra med att inte ha ett hem fyllt med Josef Frank-tyger, skira klänningar hängandes på väggen eller en kaninlampa i fönstret. Och dessutom väljer jag att ta det som en komplimang när folk tror att jag är mycket yngre än vad jag är.

Nej, nu ska jag nog göra något så vuxet som att städa och byta lakan. Och ha lite ångest över att det är måndag imorgon igen.

3 kommentarer:

Kulturkoftan sa...

Det där med blommor och matlagning alltså. Så trist! När man kan läsa böcker och skriva. Så mycket roligare.

Moa sa...

det känns som att min åldersnoja lättades litegrann här. yes, jag behöver inte vara jättevuxen och skaffa finporslin än. yesyesyes!

ibland tänker jag att jag ska vara vuxen på mitt eget vis. det var lite samma tankegångar som jag hade när jag var fjorton (jag intalade mig själv att jag var mig själv istället för en tönt som de flesta i årskursen tyckte att jag var), men det får vara så.

nippertippa sa...

sofia: ja, men eller hur? det finns ju så mycket som är roligare. :)

moa: härligt att höra! och du har helt rätt; man gör bäst i att vara vuxen på sitt eget vis. man blir ju trots allt lite knäpp av att hålla på att jämföra sig med andra hela tiden...