tisdag 19 oktober 2010

beauty is the beast

Men alltså, fan vad jag är trött på att läsa om kvinnors kroppar. Det räcker liksom nu. Jag förstår inte varför det måste skrivas otaliga artiklar om kända kvinnors osunda livsstilar eller varför det måste rapporteras stup i kvarten om kända kvinnors vikt - samtidigt som artiklarna och rapporterna om kända mäns osunda livsstilar och vikt uteblir. För vems skull skriver man? Läser andra kvinnor detta av intresse? Själv är jag sjukt ointresserad av att läsa om hur Let´s Dance-Annika blev av med sina mammakilon eller om de nya skräckbilderna på Sarah Jessica Parker.

Och varför är det egentligen fritt fram att kommentera och håna kända kvinnors kroppar när man känner för det (till exempel i en recension, som Anders Nunstedt gjorde med Britney Spears förra året när han skrev "jag satt så nära att jag kunde se groparna i låren genom Britneys nätstrumpor" i en recension av hennes konsert)? För att en kvinna helt enkelt får finna sig i att hon är ett objekt som ska navelskådas och betygsättas at all times?

Jag kan bara dra en enda slutsats av all smörja som publiceras: du får, som kvinna, aldrig någonsin känna dig nöjd. Om du är smal får du tips på hur du ska klä dig för att trolla fram kvinnliga kurvor, om du är tjock får du tips på hur du ska klä dig för att trolla bort kvinnliga kurvor. Ergo: du duger aldrig som du är. Suck... *dör*

5 kommentarer:

Johanna sa...

Men gud, skrev han så? Vad är för fel på folk?!

D sa...

Är det något man inte gillar så är det ju bara att låta bli att läsa. Att läsa bara för att reta upp sig själv känns onödigt och dumt mot sig själv!

nippertippa sa...

Johanna: ja, det är helt sinnes ju!

D: ja, som tur är kan man ju oftast välja att inte läsa saker som man ogillar. men man kan ändå störa sig på fenomenet och bli irriterad på till exempel tidningsrubriker som gång på gång handlar om någon kändis vikt.

Mary sa...

du skriver så mycket klokheter!

nippertippa sa...

mary: aww, gulle dig!