tisdag 6 april 2010

när jag var elva år, hade rak lugg och drömde om popstjärnor varje natt (1990)

Jag var en sådan där mellanstadietjej med tandställning, rak lugg och ganska spinkiga ben. Jag läste Miranda-böckerna, spenderade mina fredagskvällar framför teven tillsammans med familjen och kysste mina idolplanscher god natt varje kväll. Hon var min klasskompis och bodde lite längre ner på min gata, hon hade stora glasögon och var omtyckt av killarna i klassen. Hon var duktig i friidrott, på att linda in taskiga kommentarer i ett samtal så att man knappt märkte det och på att skämta på andra människors bekostnad. Vi umgicks från och till i samma kompisgäng under mellanstadiet och högstadiet, men jag såg henne aldrig som min bästis. Hon brukade, med lite hjälp från en kille i klassen, skämta om min platta bröstkorg (men jag slapp i alla fall smeknamnet Plankan, det tillhörde en annan tjej i min klass) och jag minns särskilt en gång i omklädningsrummet innan gympan. En kvarglömd behå fick henne att skämta om hur jag minsann inte skulle kunna fylla ut en sådan där och alla skrattade så som alla brukade skratta åt hennes skämt. Ibland skämtade hon om mina kläder, ibland pratade hon skit om mig inför klasskompisarna och sedan pratade hon skit om klasskompisarna inför mig.

För några år sedan träffade jag henne igen och pratade med henne för första gången sedan jag lämnade Vetevägen och Furutorpskolan (det känns nästan som hundra år sedan). Hon är kortklippt, mamma till två pojkar och bland det första hon berättade var att hon hade bytt arbetsplats från en skola till receptionen i en bilverkstad. ”Det var många tjejer som jobbade där på skolan så det blev ju lätt skitsnack”, förklarade hon. Plötsligt kändes det som om vi fortfarande stod i en av korridorerna på Furutorpskolan, elva år gamla och bärandes på en osäkerhet och en längtan efter gemenskap, och jag tänkte att vissa saker förändras nog aldrig riktigt.

Nu har jag tagit bort henne från vänner-listan på facebook.
Jag har förresten halverat den där listan; först skickade jag vänförfrågningar till många av mina gamla klasskompisar på Furutorpskolan (de flesta tog inte kontakt med mig, trots gemensamma vänner), men sedan ångrade jag mig plötsligt. Jag är trots allt inte intresserad av att ge dem en inblick i mitt liv (och varför skulle jag vara det?).

Nostalgin tar för stor plats i den här byn, den omringar mig om nätterna och kräver svar som jag inte bär på och ibland tycks jag höra dämpade skratt i vinden som leker i gardinerna och då undrar jag vad som egentligen hände med alla oss elvaåringar på Vetevägen, Timotejvägen, Kornvägen och Rågvägen efter 1990.

4 kommentarer:

Moa sa...

Du lyckas alltid förflytta en massa år tillbaka när du skriver, varesig det är dikter eller blogginlägg.

Känner på något sätt igen det där med facebook, men ändå inte! jag bytte namn för några år sedan, och det känns nästan skönt för då lär inte alla gamla klasskompisar från grundskolan känna igen mig på namnet trots att varenda människa verkar ha facebook. Jag var inte vän med dem då, känns inte som att man behöver vara det nu heller bara för att vi gick i samma klass en gång i tiden...

Kram!

nippertippa sa...

moa: åh, tack snälla du, vad gulligt. och nej, man behöver definitivt inte vara vän med någon idag bara för att man har gått i samma klass... kramar till dig!

Linda sa...

Jag känner igen detta väldigt väl. jag kom till klassen mkt senare och det var inte hejd på alla kommentarer som kunde fällas angående mig, mitt utseende eller mina kläder. Jag minns personen som du pratar om och hur hon hade roligt på min bekostnad hundratals gånger. Hur kompisar låtsas vara vänner och sedan spred rykten bakom min rygg. Denna person, bor nu kvar där hemma, och tar alltid varje tillfälle i akt att tala så gott om mig till mina föräldrar och hon undrar alltid hur jag har det....Jag tycker det är konstigt och förstår det inte.

Åren i mellan och högstadiet blev aldrig vad jag hoppades på och de spåren sitter djupt i mig och kommer aldrig försvinna. Känslan om att inte vara omtyckt kommer alltid finnas inom mig.

nippertippa sa...

linda: usch ja, det är så sorgligt... hur en klass liksom kan forma sig efter några personer som får en sådan makt. hur allt blir en fasad, när folk egentligen känner sig utsatta och osäkra... högstadiet var nog faktiskt värst. jag låtsades att jag var en av de coola, när jag i själv verket spenderade kvällarna med att skriva dikter om döden och längtade bort till något annat...