måndag 28 juni 2010

the never ending story

En annan sak som får mig på dåligt humör är min kropp (jaa, jag vet att det är tråkigt med sådant där ältande, men jag måste bara få spotta ur mig lite sådant just nu). Jag blir liksom deppig av att prova en massa klänningar som aldrig passar, att nästan haja till av min fulhet när jag råkar se mig själv i affärens spegel, att känna hur magen är i vägen eller hur armarna liksom dallrar när jag rör mig. För att inte prata om lusten att börja gråta när någon lägger upp oredigerade bilder på mig på Facebook, det känns så himla jobbigt att alla (eller snarare gamla klasskompisar och mitt ex) kan se och göra sig lustig över min kropp och min fulhet. Det är särskilt svårt att vara vän med sin kropp under sommaren, tycker jag. Allting skaver och väller, svetten klibbar och jag har knappt några fina sommarkläder och ingen ork att sola eller motionera. Så. himla. trist. Men jag har i alla fall bokat in en tid hos min duktiga frisör på lördag, jag hoppas att det känns lite bättre efter det.

11 kommentarer:

Emelie sa...

Åh jag vet hur det känns men jag kan liksom verkligen INTE fatta hur du kan tänka så, finaste snygga du!!! Blev ledsen när du kommenterat så om dig själv på facebook. Ingen skulle någonsin göra sig lustig på din bekostnad, du är verkligen FIN! Fan att det ska vara så svårt att se finheten själv. Kram från din BFF <3

Jossan sa...

Fan vad jag känner igen mig i det du skriver! Knappast någon tröst för dig men ändå...

Josie sa...

jag känner igen mig lite jag med. men anledningen till att jag la upp är ju det fina minnet vi fick vara med om och hur kul det var och så tycker jag att du är jättevacker ovasett vikten,du är vacker jämt jessie!! men jag vet att man kan vara självkritiskt,man ser ju sig själv med andra ögon än andra gör... Jag önska att du kunde se med mina ögon din skönhet. :-) Nu vet jag iaf att jag inte ska lägga upp bilder,om du inte vill. och nu vet du varför jag gjorde det... att göra sig lustig på din bekostnad?! om du menar att jag gjorde det,så blir jag lite ledsen,så tänker jag aldrig. skulle aldrig kunna göra det mot dig eller mot någon!! Du är fin och unik precis som du är ska du veta. <3<3<3 finaste vännen kan man inte ha. Kram Josie

nippertippa sa...

emelie: söta, gulliga du! jag tänker ju precis likadant om dig. men ja, det är väl svårt att själv se sin finhet... dumt att det är så. du är bäst, kram! <3

jossan: tråkigt att det är så också; det känns nästan som om de flesta tjejer någon gång tänker så och det är ju faktiskt lite sorgligt...

josie: du är så gullig, kära josie! jag förstår att man lägger upp bilder för att man tycker att de är fina, det är ju mitt problem att jag inte tycker om att se på dem... och självklart menade jag inte att du skulle göra dig lustig över det, jag menade typ gamla klasskompisar och så. tack för dina fina ord, de värmer! kram! <3

peg sa...

Åh jag hatar också när andra lägger upp facebook-bilder på en! Jag avtaggar nästan varenda en. Det känns nästan som att folk är ute efter att ta så dåliga bilder det bara går!

Men faktum är att:

1. Alla människor kan inte vara mästerfotografer, en del vet faktiskt inte hur man gör! som att objektet t.ex ser större ut när man fotar dom från en lägre punkt (grovperspektiv) osv osv

2.Dina vänner tycker antagligen att du är vacker i alla lägen att de antagligen blir lite "hemmablinda" när dom lägger upp bilder på dig.

3.Om du redan i förväg tänker att du kommer bli ful på bild, så blir du det när folk fotar dig. Osäkerheten tar över och ditt kroppspråk visar densamma.

Och slutligen- Jessie du ser jättebra ut! Verkligen skitsnygg! De flesta kroppar "dallrar" lite när de rör sig, men det är bara just för att de är kroppar, kött och blod, fantastiska tredimensionella enheter ( och inte platta redigerade 2-D bilder) som tar oss vart vi vill, skyddar oss mot allt möjligt, håller vår kroppsvärme och håller oss så friska det bara går...

ojoj nu börjar jag flumma ut totalt. Hoppas att du förstår vad jag menar ändå...
kram!

ak sa...

Finaste du. Det är så ledset att så många känner såhär och extra ledset att just du gör det, som är fin både utanpå och inuti. Varje gång du har med bild på dig i bloggen tänker jag på hur vacker du är. Ska se till att säga det också från och med nu.

Linda H sa...

Jessica, du e verkligen jättesöt! Säg inte att du är ful eller tjock, det är inte det som betyder något, det är personligheten och omtänksamhet om andra som är det viktigaste och det vet jag att du står för!
Va stolt över sig själv, du blev jättevacker på bilderna så stå på dig och känn dig vacker!

sofia sa...

inte för att det är någon tröst, men de flesta är nog (tyvärr) lika kritiska mot sitt eget utseende. och sen tänker man ju inte ett skit på om någon annan blev ful på en bild. det ser man inte. så förhoppningsvis ser inte de andra en själv på mardrömsbilderna man blev taggad på på facebook. eller de vet ju åtminstone hur man ser ut "på riktigt".

Camilla Bergvall sa...

Jag känner precis likadant. Den här vrålheta sommaren när man inte kan ha lite längre armar på kläderna, utan nästan tvingas ha linnen så att verkligen HELA armarna syns om man inte ska svettas/koka ihjäl.
Usch, du satte ord på känslan.

Fatima sa...

Så känner vi alla emellanåt, och jag vet att det egentligen inte är någon tröst. Du är jättevacker! Lycka och skönhet sitter inte i en klädstorlek. Jag tror på dig, jag hoppas du kommer känna dig lika vacker som du är snart!

nippertippa sa...

men ååååhhh, vilka fina kommentarer ni sköljer över mig! det var ju visserligen inte därför jag skrev inlägget, men tack snälla. ni är bäst, jag har läst allas fina kommentarer hur många gånger som helst nu och blir så glad över att det finns så snälla och kloka männsikor! puss och kram till er alla!