lördag 16 januari 2010

dagens tips: dokumentärfilmer

SVT har på sistone bjudit på två fina dokumentärer och jag tycker att det är ett måste att se dem.

* Hemligheten: "Söndagsdokumentären berättar skådespelaren Carl-Ivar Nilssons liv i ett självutlämnande bildcollage av sonen Pontus. Det är ett familjedrama där film och verklighet flyter ihop kring den stora hemligheten". En lågmäld och vackert berättad film som fick mig att fälla några tårar. Se den här.

* Kraschen: "Volvo och Saab är i kris. Hur går det då för människorna som arbetar i företagen? För Johan, Malin, Shahram och några till var livet precis som vanligt fram till förra hösten. Då varslades tusentals anställda om uppsägning från bilindustrin. Skulle de få stanna eller skulle de få gå? Mycket står på spel, för dem och för bilindustrin i Sverige". Det finns alltid människor bakom tidningsrubrikerna, även om man inte tänker på det. Se alla tre delar här.

4 kommentarer:

Anders sa...

Hemligheten var jäkligt bra tyckte jag, som nu inte har sett Vinslöv II... :(

Annars vill jag varmnt rekomendera Stjärnorna på slottet, med Kjell Bergqvist.. mkt både underhållande och intressant, rakryggat och förebildligt en människa att inspireras av! :-)

Hannah sa...

Hemligheten och Kraschen kan mycket väl vara de bästa dokumentärerna som jag har sett på väldigt, väldigt länge. Hemligheten fick mig också att fälla några tårar, vilket jag även gjorde när jag såg de tre avsnitten av Kraschen.

Anders sa...

Har sett första delen av Krashen nu.. mkt bra.

Hittade detta lilla kortfilmsguldkorn också:

http://svtplay.se/v/1835670/kortfilm_i_svt/janna_och_liv

/A

nippertippa sa...

anders: jag är inte bara positivt inställd till Kjell B, men om inte annat så är han en väldigt bra skådis.

ska kolla på kortfilmen, min favorit lo kauppi är ju med, såg jag. tack för tipset!

hannah: ja, de var väldigt bra, båda två. kul när SVT bjuder på fina dokumentärer.