tisdag 14 februari 2012

om hjärtan och hjärtslag

Så kommer det en tisdag då det är alla hjärtans dag och tröttheten ligger fortfarande som en blöt filt runt kroppen och man undrar hur ens hjärta ser ut där innanför revbenen, om det är alldeles kantstött och trasigt. Eller om det är på väg att läka ihop. Så får man ett mejl från någon som önskar en bra alla hjärtans dag och så har munnen plötsligt formats till ett leende, något har mjuknat upp. Och så äter man chokladhjärtan och tittar på Pushing Daisies och önskar att man hade någon som Ned som tittar på en med DEN DÄR blicken. Så svarar man på det där efterlängtade mejlet och tänker att allt kanske bara ligger några hjärtslag iväg.

6 kommentarer:

Camilla sa...

Men du får också inse att all lycka inte ska komma från någon annan, du måste också hitta lyckan i dig själv. Det där som tyvärr är extra svårt när allt kanske inte går som man vill. Det jag menar är bara att det inte är bra att bygga upp sin egen lycka av sådant som andra gör mot en och vad andra tycker om en. Hoppas du förstår vad jag menar :)

Anonym sa...

Det håller jag inte med om. Jag tror att det är ett misstag att tro att man kan klara sig utan andras medmänsklighet. Vi behöver vänskap och kärlek från andra och jag tror inte att man kan bygga upp en inre styrka helt av sig själv utan att känna att det finns människor runt omkring som bryr sig om en.

Camilla sa...

Jag menar verkligen inte att man klarar sig utan andras medmänsklighet. Med förhoppningen att förtydliga det jag menar: Jag tror att man behöver bli trygg i nuet, där man är just nu och de som befinner sig runt omkring en. Jag tror att det är viktigt att även i dåliga stunder se till det som faktiskt är bra och inte se på framtiden som att jag blir lycklig först när jag får det där jobbet, en kille, eller barn. Jag tror att det är farligt att sätta all sin lycka i den dära arbetsintervjun eller vad det blir av det där mailet på alla hjärtans dag för då faller man så mycket djupare än man var tidigare. Och nu känner ju inte jag ägaren till denna blogg överhuvudtaget så jag kan inte uttala mig om hennes liva och känslor utan utgår från mitt eget liv och erfarenheter :) sen ska man ju för de sakens skull inte bli tokglad för ett härligt mail eller en möjlighet till nytt jobb! Jag hoppas det blev tydligare nu :)

Anonym sa...

Att man får ny energi genom andras vänliga gester eller hopp genom nya jobbmöjligheter tycker inte jag betyder att man bara lägger sin lycka i andra. Andra människor är livsviktiga när man mår dåligt.

Camilla sa...

Eftersom det jag vill få fram inte går fram utan verkar bli till nånting helt annat tackar jag för mig! :)

Kulturkoftan sa...

En separation= att leva i en krissituation. Att få syn på sig själv. Att leva med ensamheten. Det är den värsta smärtan och ja, man måste igenom den och nej, det finns inga genvägar. Men det glädjer mig att du kanske får ha kul ibland också, J. Lite förströelse skadar inte! Och du vet att jag finns här, bara ett mejlklick iväg.