söndag 17 juli 2011

she´s in fashion

Jag såg dessa bilder hos Linda och jag gillar ju egentligen Marc Jacobs, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det känns lite konstigt. Elle Fanning är tretton år och poserar i kläder som det är tänkt att vuxna kvinnor ska konsumera.



Jag tycker att bilderna är ganska fina, rent estetiskt, men jag tycker också att det blir konstigt och fel när en trettonåring kan bära samma kläder som en vuxen kvinna och att hon blir en slags idealbild, som jag inte förstår varför en vuxen kvinna ska behöva leva upp till. Därför är jag inte heller särskilt förtjust i Miu Mius senaste höstkampanj, där fjortonåriga Hailee Steinfeld poserar. Obehaget ligger inte bara i att kläderna som är skapta för vuxna kvinnor passar en trettonåring eller fjortonåring, utan också i det faktum att de unga tonåringarna får lära sig att bli "kvinnliga" och hur en "riktig" kvinna ser ut, med röda läppar, långt hår, väska, smycken, klänning och höga klackar. Utan dessa attribut är en kvinna inte kvinnlig och en kvinna som inte är kvinnlig blir aldrig någon idealbild.

Äh, eller så är jag bara värsta moraltanten?

9 kommentarer:

Hanna sa...

Du har helt rätt.

Linda sa...

alltså jag håller också med. det är knäppt det där! hoppas inte att det är en trend. men det är så fina bilder så det är svårt att motstå att gilla dem. men de skulle ju såklart varit lika fina med en 20+ modell.

Maria sa...

Jag håller med dig. Får en obehagskänsla. Varken något för ett barn/tonåring att identifiera sig med, inte heller för en 32-åring som jag själv...

Kulturkoftan sa...

Jag instämmer! Det är läskigt. Mycket läskigt.

nippertippa sa...

hanna: skönt att fler tänker som jag!

linda: ja, bilderna är som sagt fina, men det är verkligen knäppt när en trettonåring ska försöka sälja kläder åt vuxna människor...

maria: nej, det har du helt rätt i. verkligen obehagligt.

koftan: usch ja, tur att det inte bara är jag som tycker det.

sofie sa...

det hela är ju bara bisarrt. hur är det möjligt att ens vilja göra på det här viset? jag växte färdigt (mer eller mindre.) när jag var elva år. och blev ofta dagen för vuxen och mor till min syrra. det betyder inte att jag var vuxen för det. och att försöka sälja kläder till vuxna kvinnor med bilder på barn är helt jävla befängt och bara provocerande. (ursäkta hårda ord och kanske något osammanhängande text. jag blir bara sjukt arg. för övrigt tycker jag att det inte skadar att vara lite moraltant ibland. det är snarare viktigt att vara (ibland) så att saker och ting ifrågasätts)

nippertippa sa...

sofie: jag förstår vad du menar och håller verkligen med! bisarrt är verkligen ordet.

Marie L sa...

Jag säger: ANUS!

nippertippa sa...

marie: ha, ha, jag med!