tisdag 10 november 2009

it shatters like broken glass

Alltså, detta och sådant här gör mig genuint ledsen. För att det känns som om det aldrig någonsin kommer att förändras, hur mycket man än diskuterar och ältar. Det känns liksom som en piss i Nilen att Beth Ditto poserar naken på ett tidningsomslag, när modeller som Daisy Lowe och Lara Stone anses vara kurviga eller när bilder som dessa publiceras inne i tidningarna. Jag blir faktiskt gråtfärdig av att tänka på det eller när jag ser kläder som ser ut att passa typ nioåringar inne på H&M´s vuxenavdelningar eller när jag bläddrar i en skittidning som Glamour och upptäcker sådana här bilder:


Ralph Lauren har tydligen extraknäckt på Glamour. Jag känner mest för att spy på dubbelmoralen inom modevärlden, modebloggare som ser ut som tolvåriga flickor, tidningar som får mig att gråta över min tjocka mage och alla dessa superredigerade bilder som ger upphov till ätstörningar och självhat. Jag blir så jävla less, men orkar inte skriva så mycket mer om saken. Det är ju inte direkt så att det spelar någon roll ändå.

4 kommentarer:

jossan sa...

dom hade nog haft stort nöje genom att fika med os på EH och alla de andra goda middagar vi har! Så hade dom nog förstott att livet har andra nöjen än att svälta ihjäl sig själva"!

maria sa...

jag håller med dig till fullo. det är jobbigt och energikrävande att skrika när ingen verkar höra.
men ändå tycker jag det är bra att du skriver om det för jag behöver verkligen påminnas om att det är modevärlden det är fel på- alla dessa försök att göra oss osäkra och svaga- och det är vi som reagerar på detta som har rätt.
vi får inte sluta reagera.

någonstans i bakhuvudet ekar sonnevi:
" tillsammans har vi makt att upphäva makten"

Mrs S sa...

Ja, jag erkänner också, självhatet är monumentalt, å skam på skuld, för att man inte har självkänsla nog för att inte bry sig. Vem kan ha det?

nippertippa sa...

åh, vad fina ni är, tack för kommentarerna. det känns bra att veta att jag inte är ensam om att tänka och känna så. jag gillar verkligen det citatet; "tillsammans har vi makt att upphäva makten".